اندیشه

 

درست زمانی که فکر می کردم همه چیزو باختیم

 دیدم بازم می تونیم ببازیم

به یاد سید شهیدان اهل قلم: مرتضی آوینی(یادداشت دوم)

گفتگو با يكي از هم دوره‌اي هاي شهيد آويني در دانشگاه

آويني به‌ دنبال‌ راه‌‌حل‌هاي‌ روزمره‌ نبود

خبرگزاري فارس: از سال‌ 47 كه‌ من‌ سال‌ چهارم‌ دانشگاه‌ بودم‌، احساس‌ مي‌كردم‌ كه‌ آويني‌ تغيير كرده‌ است‌ و راه‌هاي‌ ديگري‌ را جست‌ و جو مي‌كند. يعني‌ به‌ دنبال‌ راه‌ حل‌هاي‌ روزمره‌ نبود. از همان‌ سال‌ها بود كه‌ احساس‌ مي‌كرديم‌ آويني‌ به‌ دنبال‌ مسايل‌ ديگري‌ است‌ كه‌ براي‌ ما قابل‌ هضم‌ نبود.


اشاره‌:
خانم‌ شهرزاد بهشتي‌ متولد 1325 فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ تئاتر از فرانسه‌ است‌. او دوره‌ ليسانس‌ خود را در دانشكده‌ حقوق‌ دانشگاه‌ تهران‌ در حالي‌ طي‌ كرده‌ كه‌ شهيد آويني‌ در دانشكده‌ هنرهاي‌ زيباي‌ دانشگاه‌ تهران‌، مشغول‌ به‌ تحصيل‌ بوده‌ است‌ و به‌ واسطه‌ ارتباطش‌ با دانشكده‌ هنرهاي‌ زيبا و دغدغه‌هاي‌ هنري‌ در فضاي‌ دانشگاه‌ از دوستان‌ صميمي‌ مرتضي‌ آويني‌ محسوب‌ مي‌شده‌ است‌. از او، مجموعه‌ شعري‌ با عنوان‌ "پيوست‌ شماره‌ يك‌ " توسط‌ نشر ثالث‌ منتشر شده‌ است‌. شهرزاد بهشتي‌ را با زحمت‌ در اصفهان‌ پيدا كرديم‌ تا از خاطرات‌ دوران‌ دانشجويي‌ خود با آويني‌ بگويد.

ــ در كجا با آويني‌ آشنا شديد؟
*بهشتي: سال‌ 43 وارد دانشگاه‌ شدم‌. آويني‌ سال‌ 44 وارد دانشگاه‌ شد. من‌ دانشكده‌ حقوق‌ بودم‌ و او دانشكده‌ معماري‌ درس‌ مي‌خواند و همسر من‌ همراه‌ با او دو سال‌ زودتر از ما وارد دانشگاه‌ شده‌ بود و در دانشگاه‌ معماري‌ درس‌ مي‌خواند. دوره‌اي‌ كه‌ ما وارد دانشگاه‌ شديم‌ دوره‌ افول‌ رژيم‌ شاه‌ بود و انقلاب‌ در حال‌ رشد كردن‌ بود. دوران‌ خيلي‌ سخت‌ و در عين‌ حال‌ شكل‌ دهنده‌اي‌ بود. جوّ دانشگاه‌ نيز جوّي‌ بود كه‌ هم‌ خيلي‌ خوب‌ها و هم‌ خيلي‌ بدها آنجا بودند و حركت‌ها و جريان‌هاي‌ مثبت‌ و منفي‌ در بين‌ دانشجويان‌ وجود داشت‌. يادم‌ هست‌ كه‌ اوج‌ جنبش‌هاي‌ چريكي‌ بود و دانشجوها به‌ بهانه‌هاي‌ مختلف‌، راهپيمايي‌ مي‌كردند و اكثراً جهت‌ اين‌ حركت‌ها عليه‌ رژيم‌ حاكم‌ بود و هيچ‌ آرامشي‌ وجود نداشت‌ و به‌ گونه‌اي‌ سيستم‌ تعليماتي‌، پرورشي‌ و حتي‌ ذهني‌ جوانان‌ آشفته‌ بود.

 

ادامه نوشته

يادداشتي درباره به رنگ ارغوان آخرین آثر ابراهیم حاتمی کیا

در جست‌وجوي پاسخ اين سوال که چرا «به رنگ ارغوان» بهترين فيلم حاتمي‌کياست؟

به نام ارغوان


۱.
اين بهترين فيلم ابراهيم حاتمي‌کياست. تا همين يکي دو ماه پيش هم خيلي با خودم کلنجار نرفته بودم تا جايگاه‌اش را ميان کارنامة سازنده‌اش بيابم اما وقتي به دليلي قرار شد ده فيلم عمرم را انتخاب کنم و آن ميان شرط «يک فيلم از يک فيلمساز» را گنجاندم، براي انتخاب از ميان حاتمي‌کياهاي محبوب‌ام «به رنگ ارغوان» اولويت داشت؛ حتا به «خاکستر سبز» و «برج مينو» و «روبان قرمز» که فيلم‌هاي موردعلاقه‌ام در کارنامة سازنده‌شان هستند. اين فيلمي‌ست با تمام مختصاتي که از حاتمي‌کياي سال‌هاي اخير انتظار داري. کسي که علاقه‌اش به قصه‌گفتن را در قالب فرم رام کرده و فارغ از سوز و گدازهاي يک ملودرام، مي‌تواند قصه‌اي حسي را در بهترين شکل تکنيکي روايت کند. اين انتظاري بود که از فيلمسازِ پس از «آژانس شيشه‌اي» مي‌رفت و اگر آنجا، عقيده‌اش چيزي نبود که دل‌خواهِ منِ منتقد باشد و مي‌توانستم صرفا تکنيک و اجراي کار را ستايش کنم اما بر سر عقيدة جاري در اثر فيلم را دوست نداشته باشم، اين‌جا «به رنگ ارغوان» وراي آن اجرا را با عقيدة فراسياسي همراه کرده است. اين‌جا با حاتمي‌کيايي سر و کار داريم که عاشق است و عاشقانه، سوژه‌هاي خود را دوست دارد و براي آنها دل مي‌سوزاند. حاتمي‌کياي «به رنگ ارغوان» در اين فيلم‌اش سرمست قصه و داستان و فرم است و همه را در ايده‌آل‌ترين حد از توانايي‌اش عرضه مي‌کند. همين ميزان انرژي خالص هم هست که باعث مي‌شود وقتي فيلم رنگ پرده را نمي‌بيند و با نفس مخاطب مواجه نمي‌شود، فيلمساز آن را بخش هدررفتة زندگي‌اش تلقي مي‌کند و پس از آن هرچه مي‌سازد نشاني از فيلمساز باهوش و کمال‌گرا در خود ندارد. انگار که مي‌خواهد بگويد اگر «به رنگ ارغوان» را برنمي‌تابيد، همين ساده‌گيري و اجراي سردستي «به‌نام پدر»، شما را بس.

ادامه نوشته

نگاهی به بازتابهای به رنگ ارغوان در مطبوعات

پیروزی عشق برخشونت


 


 
محمد تاجیک/روزنامه تهران امروز : به رنگ ار غوان ابراهیم حاتمی کیا را می توان یکی از بحث برانگیز ترین وجنجالی ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران دانست.

واکنشها ،بحثها وجنجالها یی که بر سر نمایش این فیلم صورت گرفته در نوع خودقابل توجه است.

 /شمقدری آدم برفی خودرا پیدا کرد/

 سال گذشته بود که پس از انتشار خبر قطعی شدن تصدی جواد شمقدری برپست معاونت سینمایی ،اکران فیلم جنجالی حاتمی کیا نیز قطعی شد .پس از سالها که بالاخره اکران این فیلم قطعیت یافت روزنامه ها به استقبال فیلم رفتند و روز نامه تهران امروز با انتشار خبر اکران این فیلم در صفحه اول خود تیتر جالبی را نیز برای این خبر انتخاب کرد  تهران امروز نوشت: شمقدری آدم برفی خودرا پیدا کرد .

/روزنه امید/
پس از انتشار این خبر ، ابوالحسن داوودی کار گردان مطرح سینما یادداشتی منتشر کرده ودربخشهایی از یادداشت خود درروزنامه فرهیختگان می نویسد :شمقدری تصمیم دارد با حسن نیت با خانواده سینما رفتار کند .رفع توقیف به رنگ ارغوان می تواند روزنه امیدی باشد برای کسانی مثل من که تکلیف فیلمشان مشخص نیست.

 فرهاد قائمیان نیز در گفت وگویی باهمین روزنامه می گوید  : رفع توقیف به رنگ ارغوان اتفاق خوبی برای سینمای ایران است.

 /تیترهایی برای به رنگ ارغوان/

درروزها وماههای بعد روز نامه ها دربسیاری از مواقع تیترهای اصلی صفحات هنری خودرا به فیلم به رنگ ارغوان اختصاص دادندو این تازمان جشنواره ادامه داشت:

ادامه نوشته

ستون طنز:ابراهیم رها

یا من می آیم یا نبوی  

ابراهیم رها اعلام کاندیداتوری کرد
مردم عزیز توجه فرمایید! مردم عزیز توجه فرمایید!
خبر ذیل خبر بسیار مهمی است، به جان خودم.
ابراهیم رها: یا من در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهم کرد یا نبوی.
از آنجا که سید محمد خاتمی ساعاتی پیش انصرافش را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و از آنجا که ما احساس کردیم این وسط قاقیم! من همینجا و در همین لحظات سرنوشت ساز اعلام می کنم یا من می آیم یا نبوی. با توجه به این که نبوی راهش دور است و احتمالاً سختش می شود که از بروکسل بیاید اینجا و آخرین باری که با هم حرف زدیم (حدود دو ماه پیش بود) قصد نداشت رئیس جمهور بشود، پس من می آیم! البته امروز که تعطیل است و سر ظهر هم شده، وقت گذشته، اگر اجازه بدهید می گذارم فردا می آیم.
من به زودی کابینه خودم را اعلام می کنم. عجالتاً به صورت اشانتیون خدمتتان معروض می دارم (این معروض هم چیز باحالیه ها!) که وزیر کارم غلام حسین الهام خواهد بود. فکر کنید یک آدم چهار سال، تمام مشغله ذهنیش شغل باشد، بهترین انتخاب است برای امر اشتغال!
منتظر خبرهای بعدی باشید...

به بهانه پخش  سی دی فیلم محاکمه در خیابان در سوپرمارکت های شهر

هفت نكته پيش از تماشاي محاكمه در خيابان ساخته مسعود كيميايی

اول: محاكمه در خيابان بازگشت مسعود كيميايي به مفاهيمي است كه با آنها سري ميان سرها درآورد. چهل سال پيش وقتي كارگردان جوان و ناشناس «بيگانه‌بيا» وارد استوديو آريانا فيلم شد، فيلم‌نامه‌اي زير بغل داشت كه چرخنده داستان پرخونش، تعصب و غيرت جواني بود كه مي‌خواست روي پاهاي نحيف خود در محله خا‌ك‌گرفته‌اي در جنوب شهر بايستد و كاري‌كند كه تنها از يك غيور برمي‌آيد. فرزند كوچك آن خانواده، وقتي لباس عوض كرد، شد سارق نيمه حرفه‌اي كه شگردش بعد از سرقت پنهان شدن در دار‌المجانين بود. او نيز نمي‌توانست ناموس و غيرتش را با هرچيز ديگري عوض‌كند. «قيصر» و «رضا موتوري» ياد‌آوري كاملي براي جامعه‌اي بود كه در پرت و پلا‌هاي دنياي تازه، داشت چيز‌هايي را از خاطر مي‌برد. به همين خاطر وقتي يكي به‌ روي جامعه آورد كه دارد با خود چه مي‌كند، كارگردان ناشناس، سرشناس شد. چهل سال بعد از آن‌سال‌ها بعد از گذر اين همه رويداد و خبر كه آن جامعه و آن كارگردان ديده و شنيده‌اند، فيلمي از مسعود كيميايي روي پرده مي‌رود كه دوباره حرفش ناموس و دستور زبانش غيرت است.

ادامه نوشته

سوپر استار زن سینمای ایران کیست؟

لیلا اوتادی گران ترین بازیگر زن سینمای ایران در سال  88 


ذ

     

شفاف : هفته نامه وابسته به هرمز شجاعی مهر مجری شبکه اول سیما مدعی شد که لیلا اوتادی که در سال 88 با بازی در 6 فیلم سینمایی عنوان پرکارترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

بنا به این گزارش هنوز چند روز از آغاز سال جدید نگذشته است که به طور همزمان مشغول بازی در دو فیلم سینمایی به نام های "پیتزا مخلوط" و "سورپرایز" است..

خانواده سبز در ادامه نوشته است : طبق خبرهای موثقی که به دست ما رسیده است اوتادی برای بازی در "پیتزا مخلوط" که حسین قاسمی جامی کارگردانی آن را برعهده دارد مبلغ 75 میلیون بابت 25 روز بازی دریافت کرده است که این امر موجب شد اوتادی لقب گرانقیمت ترین بازیگر زن سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

قرار بود در این فیلم الناز شاکردوست هم برای یکی از نقش های مکمل جلوی دوربین قرار بگیرد اما به خاطر عدم توافق مالی بین وی و تهیه کننده این همکاری شکل نگرفت.

اوتادی امسال با فیلم های:عروسک، پسر آدم دختر حوا ،باغ قرمز،آدم کش،پیتزا مخلوط و سورپرایز روزهای خوبی را برای گیشه های سینما رقم خواهد زد.به نظر می رسد در شرایطی که هدیه تهرانی این روزها حضور کم رنگی در سینما از خود به نمایش می گذارد و آخرین فیلم او یعنی "شبانه" هم نتوانست در اکران موفق ظاهر شود می توان گفت سینمای ایران به ظهور سوپراستار جدید زن نیاز مبرم دارد و اوتادی نشان داده است که ویژگی های لازم برای سوپراستار شدن را دارد.

بد نیست در انتها به رقم دستمزد برخی دیگر از بازیگران زن سینمای ایران نیز اشاره ای داشته باشیم:

نیکی کریمی:50 میلیون تومان برای بازی در فیلم "شکلات داغ"

مهناز افشار:55 میلیون تومان برای بازی در فیلم "پوپک و مش ماشالله"

مهتاب کرامتی:35 میلیون تومان برای بازی در فیلم "آدمکش"

نیوشا ضیغمی:30 میلیون تومان برا بازی در فیلم "به سوی آفتاب"

 

ادامه راه جنبش سبز(جنبش اعتراضی ایران) از نظر میر حسین موسوی

موسوی: اگر حاکمان به قانون اساسی باز نگردند، می‌ایستیم

آقای موسوی می گوید که تمام پایه های مشروعیت نظام سیاسی ایران در حال از بین رفتن است .

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران ابراز امیدواری کرده است که جریان حاکم بر کشور فضای سیاسی را باز کند و به اجرای کامل قانون اساسی باز گردد، اما می گوید که در غیر این صورت معترضان مجبور به ایستادگی هستند.

آقای موسوی روز پنجشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) در دیدار با گروهی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مشکلات نظام سیاسی در ایران را بسیار عمیق تر از اعتراضات خیابانی دانست و گفت که با توجه به همین مشکلات "اجرای بدون تنازل قانون اساسی" را به عنوان خواسته اصلی جنبش اعتراضی ایران (موسوم به "جنبش سبز") مطرح کرده است.

او در توضیح مشکلات یاد شده گفت که همه پایه های مشروعیت و اعتبار نظام سیاسی ایران در حال از بین رفتن است و به همین دلیل، حاکمان مجبور شده اند که برای حفظ خود به نیروهای سخت افزاری (نیروهای نظامی و انتظامی) متوسل شوند.

ادامه نوشته

به یاد دوستان دربند

سبز ماندم، سبز خواهم ماند....

سبز ماندم، سبز خواهم ماند. تا زمان دارم. تا زمين پيداست

تا صنوبر هست- يا به قول شاعر كاشان شقايق هست-

تا صدايت مي‌توانم زد

تا يكي در ياد ترا- در آينه كوچك و هر چه محو خاطرش- محفوظ مي‌دارد

تا ترا دارم- اي هميشه در دلم بيدار- سبز خواهم ماند

در سكوت 682و 56، يا بازجويي و چون و چند- در آن گراني لبخند

سبز ماندم، سبز خواهم ماند

خسته بودم، درد بردم، بغض كردم گاه، گريه‌هايم را فرو خوردم...

اما با اميدت- اي دل اميدوارم گرم از تو- سبز خواهم ماند..

از كتاب دربند اما سبز نوشته مسعود بهنود

 

پیوست جالب لایحه بودجه89

 


بر اساس پیوست لایحه بودجه سال 89، ۵۸ مؤسسه و سازمان غیردولتی از کمک دولت استفاده می‌کنند.

بموجب این پیوست، دست 58 موسسه و سازمان غیر دولتی در جیب دولت است. از جمله

سهم مؤسسه آینده روشن، که رحیم مشایی مؤسس آنست، یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

سهم بنیاد پروفسور مولانا(شهروند امریکائی که پل احمدی نژاد و کاخ سفید است) ۳۳۷ میلیون تومان

سهم مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روح الله حسینیان ۵۰۰ میلیون تومان،

سهم بنیاد بوعلی سینا ۳۰۰ میلیون تومان،

سهم مؤسسه آموزشی امام خمینی قم (متعلق به آیت‌الله مصباح یزدی) ۱۰ میلیارد تومان،

سهم مؤسسه پرتو (از زیر مجموعه های موسسه آموزشی ... زیر نظر مصباح یزدی ۲۰۰ میلیون تومان،

سهم مؤسسات مصباح‌الهدی و سفینه‌النجات که هر دو از زیر مجموعه های انجمن حجتیه اند یک میلیارد تومان

سهم کانون نویسندگان قم که آن هم وابسته به مصباح یزدی است ۲۰۰ میلیون تومان

سهم بنیاد شمس و مولانا۵۰۰ میلیون تومان،

سهم مجمع صلح اسلامی ۵۰۰ میلیون تومان،

سهم مهدیه قم ۳۰۰ میلیون تومان

سهم دانشگاه امام صادق ۵/۲ میلیارد تومان

 

یشنهاد تماشای فیلم:فریاد مورچگان اثر محسن مخملباف فریاد مورچگان

پیشنهاد تماشای فیلم:فریاد مورچگان اثر محسن مخملباف فریاد مورچگان((Scream of the Antsمحصول 2006 فیلمنامه تدوین کارگردان:محسن مخملباف بازیگران: مه نور شادزی(لونا شاد: مجری برنامه «شباهنگ» در (VOA)) و محمود شکراللهی تایم: 85 دقیقه کشور: هند 35 میلی متری پخش بین الملل: کمپانی وایلد بانچ " فرياد مورچگان " با همان سكانس اوّلش كه با سايه هايي سنگچين شده عجين مي شود و با ريل قطاري كه چون تقديري گنگ گسترده است ، آدمي را به دنيايي مي برد نمادين و شخصي، كه در آن سخن از معماي خلقت مي رود و به برداشتي كه فيلمساز از زندگي و مرگ دارد و فرجامش همانا سردر گمي آدمي در ميان باورهاست ختم مي شود . " فرياد مورچگان " هرچند كه از يك خط داستاني برخورداراست و در آن زن و مردي در سفر به هندوستان، مي خواهند كه به ديدار" مرد كامل " بشتابند اما بيشتر از آن كه متعلق به يك سينماي قصه گو باشد، فيلمي است كه زياده روي اش در ضبط نگاتيوهاي مستند گونه و نيز ديالوگهاي طولاني، آن را به يك فيلم كاملا روشنفكرانه و سمبليك از ژانر فلسفي تبديل كرده است و زني كه به ايماني عرفاني از نوع بودايي معتقد است مدام زمزمه مي كند :" من قاتلم چون راه مي روم ... خدايا مورچه ها را ببركنار. چون كه كه بايد راه بروم ."
ادامه نوشته

آیا حجاب در کشور ایران حجاب اسلامی است یا حجاب دولتی؟

حکم کلی: برای متزتزل کردن نگاه مردانه حجاب برمی دارند

دوستان متعددی دارم با ظاهرهایی متفاوت و هیچوقت موقع دوستی به این نیاندیشیده ام که چرا ظاهرها متفاوت است. ظاهر و پوشش و به طور مشخص حجاب را جزو انتخاب های شخصی افراد می دانم. هرچند که خود آن را می پسندم، اما انتقاد بسیار به نوع تفکر دولتی از حجاب دارم و بسیاری از رفتارها را نمی پسندم.

دوستان متعددی دارم با ظاهرهایی متفاوت و هیچوقت موقع دوستی به این نیاندیشیده ام که چرا ظاهرها متفاوت است. ظاهر و پوشش و به طور مشخص حجاب را جزو انتخاب های شخصی افراد می دانم. هرچند که خود آن را می پسندم، اما نتقاد بسیار به نوع تفکر دولتی از حجاب دارم و بسیاری از رفتارها را نمی پسندم.

مشکلی ندارم کسی ظاهر دیگری برگزیند. مشکلی ندارم دوستی بنا به انتخاب خود روسری را کنار بگذارد. اما همیشه وقتی پای مطالبات ِ زنان ِ طالب آزادی حجاب می نشینم به گونه ای دل آزرده می شوم که ایشان نیز همان روشی را  برگزیده اند که گروه مقابل و مخالفشان. بعد هم حکم های کلی ای که جامعه ایرانی آن را پس می زند را بسیار از ایشان شنیده ام. بدون اغراق اگر امروز علیرغم داشتن فعالیت اجتماعی و نوع نگاه خاص به حقوق زنان، هیچگونه احساس نزدیکی با زنان فمینیست ایرانی ندارم، تنها بخاطر نوع مواجهه ایشان با حجاب بوده و هست. در واقع ایشان برای مخالفت با چیزی که من نیز شاید بدان منتقدم روشی مشابه را برگزیده اند.(شناخت من اینگونه بوده و حکم کلی صادر نمی  کنم (.

حالا حکایت خانم داوودی که در این عرصه نام آشناست، هم شنیدنی است. مصاحبه ای با او انجام شده و گفته اند که چرا از حجاب دست کشیده و او نیز گفته که برای مخالفت با نگرش مردانه حجاب را برداشته یا برای هم شکل نشدن با آنها که نمی پسندد و چند دلیل دیگر. طوری از صحنه برداشتن حجابش نیز تعریف کرده که تصویر آن خانم ملوان انگلیسی بعد از بازگشت به کشورش جلوی چشم آدم مجسم می شود و انگار که با یک پارچه ای کثیف رو به رو بوده است، آنقدر که لازم بوده آن را به آب بسپارد!

گفتم من با کسانی که انتخابشان حجاب نیست مشکلی ندارم، اما به جد مصاحبه این خانم ناراحتم کرد. ایشان ادعای مبارزه با مردسالاری دارد و قرار است احتمالا کلی روشنفکر هم باشند، اما با وجود ادعایشان، هیچ انتخابی برای داشتن حجاب  نداشته و وقتی حجاب را برداشته احساس رها شدن از بند بسیاری از تعلقات را کرده است. بین داشتن حجاب چادر و بی حجابی آن هم در جامعه ما طیف بزرگ و رنگارنگی وجود دارد. نمی پذیرم کسی ابتدا چنین انتخابی کند و بعد دنبال دلایلش بگردد و بعد به راحتی بیاید و با لحنی اینچنین طوری سخن بگوید که گویی آنکه معتقد به حجاب است و آن را انتخاب کرده، به گونه ای تحت تسلط جامعه مردسالار است و

آرزوی روزی را دارم که آنقدر آزادی در امر انتخاب پوشش باشد، که اگر قرار شد از حجاب بنویسم، مجبور نباشم دائم توضیح بدهم که معتقد بودن به حجاب و پذیرش آن، به چه معنا نیست!

ارسال شده در مورخ ۳ فروردین ۸۹ توسط سمیه توحیدلو

 

به یاد سید شهیدان اهل قلم: مرتضی آوینی(یادداشت اول)

رسم رفاقت نبود


 
حمیدرضا ابک

الف)
آوینی سرمایه ملی است. قبول. منکرش را آویزان کنید از در و دیوار. اما تعریف سرمایه ملی چیست؟ وقتی کسی مرزهای زندگی باری به هر جهت را درمی‌نوردد و به هر دلیلی، افقی پیش‌ روی عمرش می‌گشاید که چشم‌های مردمی یا ملتی را به سوی خود می‌کشد، بخواهد یا نخواهد، از چارچوب عادت و زن و فرزند و خانواده فراتر می‌رود و مسأله‌ای می‌شود برای دیگرانی که شاید خودشان در آن دیوارها محبوسند. حالا دیگر همه حق دارند از او بدانند و بشنوند و بخوانند و ببینند و نقدش کنند. اما به چه قیمتی؟ در تمام تاریخ، در تمام ادیان و در تمام جهان، بخشی از آنچه سرمایه‌های ملی دارند، مطابق عرف و قانون و شرع، از آن بازماندگانشان است. سرمایه‌ها، هر چقدر هم که ملی باشند، شرکت سهامی عام نیستند که هر کسی هر طوری دلش خواست، از آن‌ها بهره‌برداری کند.


ادامه نوشته

روی دکه روزنامه فروشی ها

مهرنامه


از دیباچه‌ی شماره‌ی یکِ مهرنامه:

  مهرنامه، ماه‌نامه‌ای‌ست خبری/ تحلیلی و آموزشی که در زمینه‌ی علوم انسانی و علوم اجتماعی منتشر می‌شود. علوم انسانی به آن بخش از دانشِ مُدرن اطلاق می‌شود که فرهنگ بشری را در عصر جدید ساخته است. درواقع، اگر تمدّنِ انسان مدیونِ علوم طبیعی‌ست و تکنولوژی در جهانِ جدید نماد دخالت انسان در طبیعت و برساختن تمدّن است، فرهنگ انسان هم مدیون علوم انسانی‌ست و برآمدن ایدئولوژی نماد تلاش انسان برای ساختن جامعه‌ی جدید است. بدین‌ترتیب، علوم انسانی دربرگیرنده‌ی ‌دایره‌‌ی گسترده‌ای از معارف و علوم مانند علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم عقلی و علوم دینی‌ست که در مهرنامه بدان خواهیم پرداخت. فلسفه، تاریخ، الاهیات، جامعه‌شناسی، اقتصاد و سیاست، در صورت علمی و نظری خود، مضامین اصلی مهرنامه را تشکیل می‌دهد. درعین‌حال، موضوعاتی درباره‌ی رابطه‌ی دیگر معارفِ انسانی با اندیشه و جامعه هم‌چون علوم طبیعی، ادبیات و هنرها را بررسی می‌کنیم.

   این شماره‌ی مهرنامه مزیّن است به نوشته‌ها و گفته‌هایی از بابک احمدی، فریدون مجلسی، سیاوش جمادی، سوسن شریعتی، غلامحسین میرزاصالح، محمّد صنعتی، احسان شریعتی، سروش دبّاغ، احمد صدری، سیّدجواد طباطبایی، رضا داوری اردکانی، سعید حنایی کاشانی، محمّدعلی همایون کاتوزیان، مازیار بهروز، علی میرسپاسی، حاتم قادری، هوشنگ ماهرویان، حمیدرضا جلایی‌پور، شهلا اعزازی، فاطمه صادقی، مسعود نیلی، جمشید پژویان، سیّدیحیی یثربی، عبدالکریم سروش، آرش نراقی، مهشید نونهالی، علی‌اصغر حدّاد، امید روحانی، محمّد بهارلو، احمد طالبی‌نژاد، محمّدرضا اصلانی، کمال تبریزی، سعید عقیقی، شهرام مُکری، شمس لنگرودی، سیّدعلی صالحی، عبّاس صفّاری، رضا براهنی و...

   شماره‌ی یکِ مهرنامه صدونودوشش صفحه به‌اضافه‌ی یک ضمیمه‌ی چهل‌وهشت‌ صفحه‌ای‌ست و چهارهزار تومان قیمت دارد. سردبیر مهرنامه، محّمد قوچانی‌ست.

وبلاگ محسن آزرم

ستون طنز:ابراهیم رها

عید آمد و ما لختیم

   کماکان در بیم و امید به سر می‌بریم (کار باحالیه) که اعتماد از توقیف می‌رهد یا نه. گفتم بد نیست آخرین مهمان ناخوانده‌ای را که در شرف چاپ بود و با توقیف روزنامه مصادف شد ،اینجا بگذارم.

پرسپولیس نابود شد

طبق معمول در شبی سرد و زمستانی خاله پیرزن نشسته بود و این بار داشت از تلوزیون، فوتبال تماشا می‌کرد. بیرون از خانه کوچک او اما باران می‌بارید و طبعا در چنین شرایطی صدای در به گوش رسید.
قاعدتا چون کسی در زده بود! خاله پیرزن پرسید: کیه و جواب شنید: احمدی‌نژاد هستم اما خوف نکن، پروینم! در که باز شد پروین احمدی‌نژاد آمد داخل و گفت قرار است من عضو هیئت مدیره پرسپولیس بشوم. خاله پیرزن لب گزید و با دست راستش کوبید پشت دست چپش.
پروین احمدی‌نژاد گفت: چی شد ننه چرا اینطوری شدی؟ خاله پیرزن گفت: آخه ننه من تا الان یه عمر پرسپولیسی بودم، این قصه رو دیگه کجای دلم بذارم! ننه جان نکنه تو هم مثل اخوی شوخ طبعی. الان داری شوخی می‌کنی؟
پروین گفت: یعنی چطور؟ خاله پیرزن گفت: یعنی مثلا اون میگه که تورم کاهش پیدا کرد، نرخ بیکاری پایین آمد، قدرت خرید مردم بالا رفت، مطبوعات آزاد هستند... از این شوخی‌ها دیگه، آدم کلی می‌خنده، حالا تو هم این حرف رو زدی شوخی کردی؟ جواب شنید: نه، باور کن قراره عضو هیئت مدیره پرسپولیس بشم. خاله پیرزن هم گفت: گمونم کلهر رو می‌ذارین مدیر فنی، چهار روز دیگه هم معارفه الهامه به عنوان سرمربی!
پروین احمدی‌نژاد که رفت یک گوشه بنشیند دوباره در زده شد و بادامچیان وارد خانه شد. هنوز درست نرسیده بود که گفت: «مگر امور کشور معامله است که آقا شما ریش را ول کن تا چانه را ول کنم» خاله پیرزن گفت: ننه جان من شیفته و اصلا خراب این ادبیات سیاسی شما هستم! یعنی از پس‌فردا اینطوری حرف می‌زنید:
-
در اداره امور مملکت، گردن فوله.
-
شما که اعتراض داری لنگم رو ول کن.
-
خطاب به اغتشاش گران می‌گوییم دستت رو بکش بینیم بابا.
-
هر کس امروز انگشتش را در چشم ما فرو کند، دست دیگرش در دست استکبار است.
-
هی آشوبگر خودتو نخارون.
خاله پیرزن که اینها را گفت، بادامچیان کمی آبش کشیده شد و رفت یک گوشه نشست.
نفر بعدی که وارد شد، غلامحسین کرباسچی بود. او آمد و گفت: «روزنامه کارگزاران منتشر نمی‌شود و رفع توقیفش هم به ما اعلام نشده» خاله پیرزن هم گفت: ننه آدم اینقدر ذوق می‌کنه که روز واسه بچه‌های مطبوعاتی یک خبر خوش می‌رسه! اینا از خوشحالی تو هیچ جای پوستشون جا نمی‌گیرن، رسما هیچ جاشون.

اندر احوال دفاع متعصبانه جواد طوسی از مسعود کیمیایی

وکیل مدافع...

عماد نصیر دیوانی

باز هم جواد طوسی از نقدی که در مجله فیلم علیه فیلمساز محبوبش کیمیایی به رشته تحریر در آمده بود بر آشفت . آن چیزی که طوسی را بیشتر جریح کرد مقایسه موردی کیمیایی و علی پروین بود . جواد طوسی در صفحه اول شماره بعدی مجله فیلم نویسنده نقد را کوبید و وی را لایق نگارش در نشریات زرد دانست.

البته اولین بار نیست که طوسی علیه نقد های منفی فیلمساز محبوبش بر می آشوبد. در واقع علیه منتقد می‌خروشد و نه خود نقد.

کلا نقد های طوسی برای کیمیایی طوری است که گویی کیمیایی فیلم به فیلم دارد پیشرفت می کند و هر فیلم جدیدش اتفاق نویی در سینماست  که باید گفت این درست است کیمیایی بر خلاف علی پروین راه  و رسم ماندن در صنعت تخصصی‌اش را بلد است علی پروین اگر مثل کیمیایی زرنگ بود حتی روزی که بعد از باخت به فجر سپاسی گفت خداحافظ فوتبال باز هم می‌توانست در فوتبال بماند  و آن روزی بود که جمله تاریخی : مدیر فنی یعنی کشک  را بر زبان آورد . پروین به عنوان مظهر ادبیات لمپنی ورزش می‌توانست مانند کیمیایی سال‌ها روی دور باشد و نان ادبیات خاصش را بخورد .  پروین نیز مانند کیمیایی مریدان و فداییانی برای خود دارد که نقش بادی‌گارد- اسپانسر و مروج افکار وی را همزمان بر عهده دارند. ولی شاید امروز دیگر عده‌شان کاهش یافته چون در کشور ما همه می‌خواهند از قبل یک آدم معروف به جایی برسند و آن ادم معروف با شارژ شدن توسط دور و بری‌های مورد نظر شیر می‌شود یک چیزهایی می‌گوید .

 

ادامه نوشته

یک خبر آرشیوی ولی جالب

پیشنهاد عجیب بازیگر مشهور ایرانی به یک خبرنگار و

 افشاگری زیرکانه خبرنگار 

 

 

ظاهرا نشریه "ایراندخت" در حال بررسی سریال "پنجمین خورشید" که ماه رمضان از شبکه 3 پخش می شود بود و برای تکمیل پرونده با بازیگران این سریال قرار مصاحبه می گذارد و با اغلب آنها نظیر "شبنم قلی خانی" هم به مصاحبه می نشیند اما وقتی نوبت به "حمید گودرزی" بازیگر نقش اول می رسد با پیشنهاد عجیبی مواجه می شوند .

"حمید گودرزی" قبل از مصاحبه به "آرش نصیری" خبرنگار "ایراندخت" می گوید :خوب چی به ما میرسه ؟!

و بعد مشخصا منظورش را بیان می کند و برای مصاحبه درخواست پول می کند .

"آرش نصیری" این ماجرا را در شماره 73ایراندخت و در صفحه 23 علنی کرده و می نویسد: "پول دادن به یک هنرپیشه برای مصاحبه را چند نشریه باب کردند که بیشتر از نصف صفحاتشان تبلیغ است .........از یک هنرمند جوان و تحصیل کرده انتظار می رود که غیر از این باشد یا اینکه اقلا آنقدر با جامعه مطبوعاتی تعامل داشته باشد که بداند چه تقاضایی را در کجا باید مطرح کند آن هم وقتی برای هر ماه بازی در این سریال 25 میلیون تومان دریافت می کند که برای چهار ماه می شود 100میلیون !!!

بانوی اول مفهوم جدید سیاسی

زن وسیاست



بانوی اول، اصطلاحی رایج در جهان برای همسر رییس جمهور است. در ایالات متحده آمریكا میشل اوباما همسر باراك اوباما اینك بر صندلی بانوی اول نشسته است. یك دهه پیش از آن، هیلاری كلینتون كه اینك وزیر خارجه كابینه اوباما است بعنوان همسر بیل كلینتون رییس جمهور پیشین آمریكا هنگامی كه محمد خاتمی ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت لقب بانوی نخست آمریكا را به خود اختصاص داده بود.

در ایران ولی موضوع همسر رییس جمهور به عنوان بانوی اول به تازگی مطرح شده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی بعنوان سكانداران پیشین ریاست جمهوری در ایران بارها نسبت به نقش همسرانشان در ارایه مشاوره و موفقیت خود سخن گفته‌اند. اینك اما موضوع بانوی اول در ایران برای نخستین بار مطرح شده است و كاندیداهای ریاست جمهوری در ایران برای نخستین بار به همراه همسر خود به ستاد انتخابات ریاست جمهوری در وزارت كشور رفتند تا نامشان را در فهرست نامزدهای ریاست‌جمهوری ثبت كنند.

امام خمینی (ره) معمار كبیر انقلاب اسلامی ایران بارها در بیانات خود در صحیفه نور بارها بر نقش همسر مهربان خود در موفقیت‌های خود سخن گفته است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود همسر خود را یار و همراه خویش در مبارزات و حتی مشورت‌های سیاسی دانسته است. سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران نیز نقش همسر خود را در كسب موفقیت‌ها برجسته می‌داند. در این میان اكنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز به همراه همسر خود در برابر دوربین‌های تلویزیونی قرار می‌گیرند تا نقش بانوی اول را برجسته كنند.

همان اندازه كه رییس جمهور از رشد و توانایی فكری برخوردار است بانوی اول نیز به عنوان همسر وی باید به همان میزان از رشد و توانایی برخوردار باشد.

زهرا اشراقی نوه حضرت امام(ره) به عنوان دنبال كننده جدی موضوع بانوی اول در ایران به خبرنگار سیاسی  كلمه می‌گوید: « در جامعه كوچك‌تر جدای از همسر رییس جمهور پشت هر مرد موفق زن هنرمندی وجود دارد كه توانایی انجام كار دارند.

زهرا اشراقی معتقد است:«بانوی نخست در كشورهای دیگر حتی نقش مشاور برای رییس جمهور در امور مهم را نیز بر عهده دارد ولی در ایران این موضوع تازه در حال شكل گرفتن است.

منبع: پایگاه خبری کلمه

با حامیان مشایی

روایت حامیان مشایی از ارادت توکلی به هاشمی و خاتمی

این درحالی است که در سال 1372 که توکلی به عنوان رقیب هاشمی در انتخابات تندترین حملات را نسبت به هاشمی مطرح می‌کرد، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور فعلی ایران استاندار وی در اردبیل و یکی از مسئولین ستاد تبلیغاتی هاشمی در تهران بود.

سایت حامیان مشایی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، احمد توکلی را "یکی از نزدیکان و همفکران میرحسین موسوی" و "مدیحه‌سرای خاتمی" می‌نامد.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا»، این انتقادات حامیان مشایی در پی انتشار بیانیه احمد توکلی و دو نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی، الیاس نادران و غلام‌رضا مصباحی مقدم در انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و اقتصاددانان منتقد این طرح صورت می‌گیرد..

ادامه نوشته

به بهانه اکران به رنگ ارغوان با  بازی خزر معصومی

بازیگر «به رنگ ارغوان»: اگر فیلم سال 83 اکران میشد زندگیام تمام بود

 خزر معصومی، بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در گفتوگو با نشریه «مشق آفتاب» اظهار کرد اگر این فیلم در سال ساخت آن اکران میشد مسیر زندگیاش تغییری جدی میکرد.

به گزارش خبرآنلاین، این بازیگر با حضور در فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» برای اولین بار مقابل دوربین رفت و در گفتوگویی جریان این حضور را روایت میکند. او در مور چگونگی انتخاب برای بازی در فیلم حاتمیکیا گفت: «وقتی قصه را خواندم این‌قدر دوستش داشتم و دلم گره خورد به آن که انگار آقای حاتمی کیا را هم متوجه کرد. بنابراین به رغم وجود چند کاندیدای دیگر، من از حمایت دلپذیر ایشان برخوردار شدم. این فیلم آن توانایی را داشت که آدم را بومی خودش کند

او ادامه داد: «نمی‌توانستی بازیگر «به رنگ ارغوان» باشی و به آن به چشم یک شغل نگاه کنی. فکر می‌کنم هر کس دیگری جای من بود هم همین اتفاق برایش می‌افتاد. درباره این هم بگویم که اگر «به رنگ ارغوان» همان موقع اکران می‌شد زندگی من تمام بود. چون وارد یک جریان تعارف و مناسبات و پیچیدگی‌ها با خودم و دنیای بیرونم می‌شدم و برمی‌گشتم به همان موضع بالایی که قبل از بازی در این فیلم نسبت به دنیا و اطراف خودم داشتم

او در پاسخ به این پرسش که نقش اول بودن در این فیلم چه تجربهای بود، گفت: «به نظرم همه این طور چیزها خیلی زیاد به آن نقش بستگی دارد. در چهارشنبه سوری شما اگر بازیگر بودید کدام‌یک از نقش‌ها به شما پیشنهاد می‌شد که قبولش نمی‌کردید؟ همه آن مهم و جذاب است و آدم را به بازیگری وسوسه می‌کند. مثال‌های دیگری هم برایش وجود دارد. من چون تا حالا نقش مکمل بازی نکرده‌ام ،نمی‌دانم نقش یک چه احساسی دارد. چون همه‌ آن برایم یک شکل بوده ولی در مورد نقش دوم هم هیچ پرهیزی ندارم اما نمی‌توانم بروم در این لایه تعارف که برایم مهم نیست که دارم نقش دوم چه بازیگری را بازی می‌کنم

او با اشاره به اینکه نقشهای زیادی بوده که بعد از دیدن فیلمهای سینمایی علاقمند بوده به جای بازیگر آن باشد، گفت: «اولین باری که این احساس به من دست داد برای فیلم «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی بود. خیلی دوست داشتم نقش لیلا حاتمی را بازی کنم. تمام زنان فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا تا قبل از «به نام پدر»، تمام زنان فیلم‌های داریوش مهرجویی، تمام زنان فیلم‌های اصغر فرهادی و ...»

وضعیت داوری در سال 88؛

  کارت قرمز کارشناسان به داوران 88

ادامه قضاوت دربی توسط داور ایرانی خصوصا داوری در بازی شصت و هشتم بهترین حادثه داوری بود و بدترین حادثه نیز اشتباهات داوری و تداوم این اشتباهات به سود سپاهان بوده است. 

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» یکی از این فراز و نشیب‌ها در داوری فوتبال رخ داد. در برخی بازی‌ها داوران در حدی درخشیدند که همگان را برای بهبود داوری فوتبال امیدوار کردند. از سویی دیگر برخی اوقات چنان اشتباهاتی در داوری اتفاق افتاد که از حد فاجعه نیز گذشت و موجبات رنجش خاطر بسیاری از مدیران و مربیان را فراهم آورد. سال 88 سال ورود مجلسی‌ها به فوتبال و به خصوص مباحث داوری نیز بود. برخی اشتباهات داوران باعث شد تا پای نمایندگان مجلس نیز به کارشناسی ورزش باز شده و شاهد اظهار نظر نمایندگان مردم باشیم. از همین رو به سراغ دو تن از برجسته ترین کارشناسان داوری رفتیم و در خصوص برخی اتفاقات سال 88 با آنها به گفتگو پرداختیم. .

ادامه نوشته

در ادامه جرح وتعدیل پخش فیلمهای ایرانی در تلویزیون صورت گرفت

واکنش یک تهیهکننده به وضعیت پخش فیلم از تلویزیون

تهیهکننده فیلم سینمایی «سوپراستار» از اعمال حذفیاتی روی این فیلم در جریان پخش از تلویزیون انتقاد کرد

محمد نیکبین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره نحوه پخش"سوپر استار" به کارگردانی تهمینه  میلانی و حذفیات متعددی که روی این فیلم اعمال شده بود، گفت: "در جریان حذفیاتی که روی فیلم اعمال شده بود قرار نداشیم و آنچه به شکل حذفیات بر فیلم اعمال شده بود براساس تصمیمگیری مسئولان در صدا و سیما بود."

او ادامه داد: "«این فیلم سینمای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر این اساس انتظار نداشتیم برای پخش از تلویزیون با حذف مواجه شود. به هر حال ما به عنوان سازندگان اثر هیچ مایل نیستیم فیلم ما با تغییر و حذف پخش شود."

"سوپراستار" در روز اول عید نوروز از تلویزیون پخش شد و بخشهایی از فیلم حذف و رتیم عادی فیلم دچار مشکل شده بود. این فیلم با بازی شهاب حسینی داستان بازیگر ستاره سینما است که ورود دختر نوجوانی به زندگی او مسیر زندگی او را تغییر میدهد.

لازم به یادآوری است که قبلا هم بارها وبارها کارگردانان وتهیه کنندگان ایرانی(مثلا رضا میرکریمی برای خیلی دور خیلی نزدیک ویا خسرو سینایی برای عروس اتش) برای پخش فیلم سینمایی خود از تلویزیون وحذف قسمتهایی از آن به شدت انتقاد کرده بودند.

نگاهی به نقش شبکه دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در پست های مدیریتی از خوابگاه پل مدیریت تا میز

از خوابگاه پل مدیریت تا میز مدیریت

 

نقطه اشتراک، خسرو تهرانی(قنبری)، سعید جلیلی(دبیر شورای عالی امنیت ملی)، احمد علم الهدی(امام جمعه مشهد)، مصطفی پورمحمدی (وزیر کشور سابق)، حسین بشیریه(پایه گذار جامعه شناسی سیاسی در ایران)، سعید حجاریان، محسن کدیور، حسام الدین آشنا، علی صالح آبادی(رئیس سازمان بورس)، محسن اسماعیلی(عضو حقوقدان شورای نگهبان)، عبدالله رمضان زاده و سید محمد حسینی(وزیر ارشاد فعلی) چه می تواند باشد؟

همه اینها به اضافه معاونان(که با رفت و آمد وزرا گاه تغییر نمی کنند) بدنه کارشناسی اکثر سازمان ها و وزارت خانه ها، سازمان صدا سیما، رسانه ها، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و…. در یک کلید واژه با هم ارتباط دارند. آن کلید واژه هم «امام صادقی» است.  و امام صادقی یعنی چیزی بین دانش آموخته حوزه و دانشگاه، به نوع بیان و استدلال آنها  نگاه کنید، مهم نیست او در صدا و سیما مشغول است یا در بدنه دولت، به  عبارات و واژگان و… دقت کنید، او امام صادقی است؛ همین عبارت «امام صادقی» رمز ارتباط آنهاست.

ادامه نوشته

نامه رضا رشیدپور به مسعود ده نمکی

کاملا مطمئن شدم که عوض شده اید و حاضرید برای جلب مخاطب به ماجراجویی های هنجارشکن ادامه بدهید.

   

رضا رشیدپور در وبلاگ خود خطاب به مسعود ده نمکی نوشت: سلام آقای ده نمکی . سال نو مبارک . بابت پروژه ی سنگین دارا و ندار به شما و همکارانتان خسته نباشید می گویم . می دانم که این روزها مشغله ی کاری فراوان دارید . اما انتظار دارم که این چند خط را به دقت بخوانید و اجازه می خواهم که در محضر افکار عمومی شما را با عنوان رسمی خطاب کنم....

ادامه نوشته

تازه‌ترین دیدار رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور(رحیم مشایی) با هنرمندان

دیدار مشایی با بنیامین، گلزار و بنی‌اعتماد

«بنیامین» خواننده جوان موسیقی پاپ با برشمردن مشکلات خود در برگزاری کنسرت در ایران از مشایی درخواست تسهیل در اخذ مجوزهای لازم جهات برگزاری کنسرت را کرده است/ جهانگیر کوثری همسر رخشان بنی‌‌اعتماد و تهیه‌کننده سینما نیز با برشردن مشکلات تولید در سینمای ایران و ضرر و زیان‌های هنگفتی که وی در پخش برخی از فیلم‌های اخیرش متحمل شده درخواست وام 600 میلیون تومانی از مشایی نموده که با موافقت ضمنی وی مواجه شده است.


 

ادامه نوشته

یادگار امام در آغازین لحظات سال نو

سیدحسن خمینی: ان‌شاءالله سال 89، سال دوستی‌ها، ‌محبت‌ها و رفع کدورت‌ها باشد

یادگار امام در آغازین لحظات سال نو و در جمع اقشار مختلف مردم ابراز امیدواری کرد که خداوند این سال را سال دوستی‌ها، ‌محبت‌ها و رفع کدورت ها قرار دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم تحویل سال جدید در حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب اسلامی با تبریک سال نو ابراز امیدواری کرد که سال نو، سالی بامیمنت و بابرکت برای همه مسلمانان باشد.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید.

ادامه نوشته

سریال مهران مدیری چرا پخش نشد؟

 تهیه‌کننده حتی به سه و نیم میلیارد تومان راضی نشد


علت اصلی عدم پخش سریال "قهوه تلخ "به کارگردانی مهران مدیری در ایام نوروز مشخص شد .

به گزارش سایت جهان ،در حالیکه از چند ماه مانده به آغاز سال 89 ،دلایل متعددی برای پخش نشدن سریال "قهوه تلخ"به کارگردانی مهران مدیری ،در رسانه ها مطرح می شد و حتی بدنبال آن در چند روز باقیمانده به عید نوروز از توقف تولید این پروژه خبرهایی می رسید، اما یک منبع آگاه از دلایل اصلی عدم پخش این سریال پرده برداشت .

این منبع آگاه  گفت: در آخرین جلسه ای که برای توافق میان مدیران شبکه سوم سیما و تهیه کنندگان این سریال برگزار شد، ظاهرا از طرف مدیر شبکه سوم سیما رقم 5/3 میلیارد تومان برای خرید این سریال پیشنهاد می شود ،اما آقایان گلیان که تهیه کنندگی این سریال را برعهده داشته اند ،علیرغم رقم مذکور ،درآمد حاصل از آگهی های بازرگانی قبل و بخش میانی سریال را هم مطالبه کرده بودند که مورد تایید مدیران شبکه سوم سیما قرار نمی گیرد و بلافاصله پس از این جلسه، تیزر سریال "زن بابا "به کارگردانی سعید آقاخانی از شبکه سوم سیما پخش می شود تا رسما پخش سریال مدیری در ایام نوروز منتفی شود .

افشاگری بزرگ88:  افشاگری روزنامه جوان درباره ازدواج حقیقی با شاکردوست

 

سایت تابناک

روزنامه جوان در صفحه ورزشی آخرین شماره این هفته خود که امروز روی دکه آمده، دست به افشاگری و همچنین حملات تند به علیرضا حقیقی، دروازه بان جوان و خوش چهره و قامت پرسپولیس کرده و با پیش کشیدن موضوع رابطه وی با الناز شاکردوست، بازیگر سیما و همچنین حملاتی نسبی به این بازیگر، هر دو را محکوم نموده و خواستار برخورد مسئولان پرسپولیس در عوض حمایت چشم بسته از رفتار این بازیکن شده است.
روزنامه جوان که بیشتر حوزه سیاسی در آن پررنگ تر است و به یکی از نهادهای خاص ارتباطات نزدیکی دارد، در ستون صفحه 17 شماره 3082 خود ـ که پنجشنبه روی دکه قرار گرفت ـ با بیان برخی مسائل و جزییات درباره روابط علیرضا حقیقی، دروازه بان خوش چهره پرسپولیس و الناز شاکردوست، ‌بازیگر خوش چهره سینما جهت اثبات این رابطه، ضمن اعلام نکردن موضع درباره بحث ازدواج این دو، روابط دو شخص را به چالش کشیده و به ریشه یابی این قبیل اتفاقات پرداخته است.
این روزنامه در این خبر تحلیلی با ادبیاتی تند و نسبت دادن عناوینی همچون «رفتار وقیحانه»، «ناهنجاری رفتاری» و «ضد رفتار» به حقیقی، مدعی شده این دو اگر چه ازدواج نکرده‏اند اما روابطی صمیمانه‌تر از دو غریبه داشته‏اند و حتی شاکردوست به استقبال این بازیکن در فرودگاه آمده است(!) و در همین راستا، خواستار برخورد جدی با این بازیکن توسط حبیب کاشانی و علی دایی، مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس شده که با بستن چشم‏هایشان روی این مسائل، باعث دامن زده شدن به این اتفاقات شده‏اند !

در متن خبر تحلیلی روزنامه جوان چنین آمده است :


ادامه نوشته

مشائی تعطیلات را با مطالعه سپری می‌کند

رحیم مشایی گفته است که در تعطیلات نوروز علاوه بر دیدوبازدیدهای نوروزی کارهایی که به دلیل ترافیک کاری باقی مانده را انجام می‌دهد و اوقاتی را هم صرف مطالعه می کند.

اسفندیار رحیم مشائی، مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص نحوه گذراندن تعطیلات نوروزی به فارس گفته است: چون تهران در ایام نوروز خلوت است و هوای پاک‌ تری دارد و ترافیک هم کم‌تر از دیگر اوقات است، در چند سال اخیر تعطیلات نوروزی را در تهران گذرانده‌ام.

وی افزود: برنامه امسال من اینست که تعطیلات آغاز سال جدید را در تهران بمانم و کارهایی که به دلیل ترافیک کاری باقی مانده، انجام دهم و اوقاتی را هم صرف مطالعه می کنم و طبیعی است که در این ایام به دید و بازدیدها با اقوام و دوستان هم می‌رسم .

رئیس دفتر رئیس جمهور که در دولت نهم ریاست سازمان گردشگری کشور را بر عهده داشته، در پاسخ به این سئوال که آیا خانواده اعتراضی به حضور مستمر در تهران نداشته و اصراری بر انجام سفر نوروزی ندارد، گفت: خانواده به سفر علاقمند است و دوست دارند در تعطیلات نوروز هم سفر برویم اما فرصت این کار کم‌تر پیش می آید و آنها هم مشکلات را می‌دانند و گلایه‌مند نیستند.

 

ازدواج به سبک هالیوودی ها

  کیت وینسلت و سام مندس پس از هفت سال از هم جدا شدند 

به گزارش خبرآنلاین، کیت شیلینگ از موسسه حقوقی لندن در بیانیه‌ای جدایی کیت وینسلت و سام مندس را «کاملا دوستانه و بر اساس توافق دو‌طرف» دانست. این ازدواج دوم کیت وینسلت 34 ساله بود که سال 2008 برای بازی در نقش زنی با گذشته تاریک در فیلم «کتابخوان» برنده اسکاربهترین بازیگرزن شد. وینسلت سال 2001 پس از سه سال از جیم تریپلتن همسر اول خود که دستیار کارگردان است، جدا شد. او سال 2008 در فیلم «جاده روولوشنری» به کارگردانی سام مندس نقش‌آفرینی کرد و به خاطر آن برنده جایزه گلدن گلوب شد. مندس 44 ساله که مانند وینسلت بریتانیایی است، هم به خاطر آثار نمایشی و سینمایی خود شهرت دارد. او برای «زیبایی آمریکایی» (1999) که اولین تجربه سینمایی‌اش بود اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. خبر جدایی وینسلت و مندس از آن جهت باعث شگفتی ناظران هالیوود شده که تاکنون خبری درباره مشکلات خانوادگی آنها در مطبوعات و رسانه‌ها منتشر نشده بود. با این حال، وینسلت در مراسم اعطای جوایز اسکار 82 که هفتم مارس برگزار شد، تنها شرکت کرد. آنها سال 2003 ازدواج کردند و یک پسر دارند. وینسلت از ازدواج اول خود صاحب دختری 9 ساله بنام میا است. او سال 1997 با بازی در فیلم «تایتانیک» در کنار لئوناردو دی کاپریو به شهرت رسید. او و دی‌کاپریو در فیلم «جاده روولوشنری» هم همبازی شدند. وینسلت برای فیلم‌های «حس و حساسیت»، «تایتانیک»، «آیریس»، «درخشش ابدی ذهن پاک» و «بچه‌های کوچک» نیز نامزد اسکار بوده است. «جاده رو به تباهی»، «تفنگدار دریایی» و «دست به کار شویم» از دیگر فیلم‌های مندس است که قرار است بیست و سومین فیلم از مجموعه سینمایی جیمز باند را کارگردانی کند.