به بهانه اکران فیلم جدید منوچهرپورمحمدی طلا ومس :مقاله ای در بررسی نقش روحانیت در سینمای ایران

 

احمد مسجدجامعي در شرق نوشت:
ايفاي نقش روحاني در سينماي ايران سابقه‌اي طولاني دارد و حتي در سينماي پيش از انقلاب نيز در برخي از فيلم‌ها، نقش روحاني بود اما با وقوع انقلاب شخصيت روحاني در فيلم‌هاي ايراني متحول شد، چنان كه به لحاظ شخصيت‌هاي روحاني پيش و پس از انقلاب تفاوت زيادي وجود دارد. پيش از انقلاب آنچه به عنوان روحاني در فيلم‌ها مطرح مي‌شد تصويري كليشه‌اي بود كه نقش مشخص و محدودي داشت و گاهي نيز رويكردي منفي داشت. پس از انقلاب روحانيون در فيلم‌ها نه‌تنها در قالب شخصيت‌هاي مثبت و تاثيرگذار ظاهر شدند كه در حوزه‌اي گسترده نيز فعاليت داشتند. با اين همه تا ميانه دهه 70 فيلمي درباره زندگي و خلوت روحانيون ساخته نشد. پيش از آن فيلم‌هايي درباره زندگي روحانيوني مانند مرحوم مدرس يا ميرزامسيح مجتهدتهراني يا ديگران ساخته شده بود، اما اين فيلم‌ها و سريال‌ها بيشتر زندگي اجتماعي، سياسي و ديني اين روحانيون را مورد توجه قرار مي‌داد.

ادامه نوشته

شرايط واگذاري استقلال‌وپرسپوليس اعلام شد ‌ ‌


  واگذاري در سه ماهه چهارم امسال، واگذاري از طريق بازار سوم فرابورس، واگذاري يك بلوك به هواداران و يك بلوك به افراد متخصص ورزشي و قيمت‌گذاري بعد از برگزاري مجمع عادي ساليانه از شرايط جديد واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس است كه از سوي معاون سازمان خصوصي سازي اعلام شد.    

ادامه نوشته

تفكيك ورودي دختران و پسران در دانشگاه علامه



فـرارو نـوشـت: در راستـاي كنترل وضع پوشش در دانشگـاه‌هـا و خبـرهايي كه از تصويب آيين‌نامه مبارزه با بدحجابي در وزارت علوم به گوش مي‌رسد، شنيده‌ها حاكي اســت كــه دانـشـگــاه عـلامـه طبـاطبـايـي طـرح ‌جـديـدي در دستور كار دارد. ‌‌ ‌شنيده مي‌شود در يكي از دانشكده‌هاي دانشگاه علامه به منظور كنترل بهتر حجاب دانشجويان ‌دختر، اين دانشگاه قصد دارد تا ورودي دختران و پسران را از هم جدا كند.

واکنش مسعود فراستی به تمجیدهای اهل سینما از "کپی برابر اصل" ساخته عباس کیارستمی

  من ایرانی نیستم، پس هستم!

                                     

«اختصاص عنوان بهترین فیلم جشنواره کن به «رونوشت برابر اصل» شاید زودهنگام باشد اما این فیلم اثر کیارستمی است و...» این جمله گهر‌بار متعلق است به یک فیلمنامه‌نویس ایرانی که شیفته فیلمساز «جهانی شده» اما! دیگری (یک تهیه‌کننده ایرانی ) می‌گوید: «کیارستمی تاریخ سینمای ایران است» و مقام مسئول سینمایی نیز می‌فرماید: «وقتی فیلم از فیلمسازی وطن‌دوست در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید، تفاوت چندانی با نمایش فیلم ایرانی در این جشنواره ندارد.»
وطن‌دوست بودن فیلمساز جهانی ما چگونه - با کدام فیلم یا فیلم‌ها- به این مقام عالیرتبه ثابت شده؟ فیلم‌ها که گواه چنین ادعایی نیستند، می‌ماند علم اسطرلاب و... معاون همین مقام در ادامه همین نگرش می‌فرماید: «نماینده شایسته سینمای ایران در کن» که «ایرانیان توانسته‌اند به فیلم‌ها و آثار او ببالند و...»
خب با این حساب، صاحب این قلم، ایرانی بودن خود را انکار کرده و از آن تبری می‌جوید چرا که با هیچ‌کدام از آثار سترون این فیلمساز بزرگ جهانی، بدون مخاطب ملی، هم‌صدایی نکرده و تا اطلاع ثانوی - تا زمانی که یک فیلم حماسی با زمان و مکان ما بسازد و قصه ما را بگوید - نیز نخواهد کرد.
بماند که چگونه می‌شود فیلم با تهیه‌کننده فرانسوی و ایتالیایی در لوکیشن‌‌های ایتالیا با عوامل خارجی، درباره یک نویسنده میانسال بریتانیایی ساخته شود و به ما ارتباطی داشته باشد و به سینمای ما؟
در اینجا نه «اصل» معلوم است و نه «رونوشت» آن.

سینمای ما

گزارشی ازکنفرانس مطبوعاتی "کپی برابر اصل"  

در دنياي واقعي که منبع آثارم است، تمام ابعاد سياسي و اجتماعي حضور دارند


 

18 مي 28 ارديبهشت ماه ـ كنفرانس خبري فيلم «كپي برابر اصل» جديدترين فيلم عباس كيارستمي در جشنواره‌ي فيلم كن برگزار شد. عباس كيارستمي كارگردان سرشناس سينماي ايران در اين نشست خبري كه با حضور «ژوليت بينوش» بازيگر فيلم «كپي برابر اصل» برگزار شد، در خصوص هويت شخصيت‌هايش در آثاري كه كارگرداني مي‌كند، گفت: در تمام تجربيات فيلمسازي من خصوصيات شخصيت‌هايم جزيي از من بوده‌اند، فيلم‌هاي من از هيچ‌گونه فرم هنري خاصي گرفته نشده‌اند اما از واقعيت گرفته شده‌اند و من همواره شخصيت‌هايم را براساس تجربيات زندگي واقعي خلق كرده‌ام

ادامه نوشته

بخوانید و بفهمید که کیهان چه روزنامه ای است!

بخوانید و بفهمید که کیهان چه روزنامه ای است


نخستین بار نیست که روزنامه کیهان زبان به فحاشی باز می کند. سال ها است که این رویه مالوف کیهان نشینان است و سال ها است که هیچ کسی جرات این ندارد تا در برابر این فحاشی ها و ناسزاگویی ها و درشت گویی ها قد علم کند. زمانی که یک روزنامه مستقل با تیراز کمتر از ۱۰ هزار عدد به خاطر پوشش ندادن و یا کم پوشش دادن یک خبر مورد تذکر هیات نظارت مطبوعات قرار می گیرد و کسی نیست که به هیات نظارت و شخص جناب آقای رامین بگوید که شما کارتان چیز دیگری است و حق ندارد اولویت خبری را به روزنامه ها دیکته کنیدُ روزنامه کیهان و برادر حسین بازجو به هر نحو و به هر شکل فحاشی می کند . ناسزا می گوید. حسین شریعتمداری و شخصیت های مسخ شده و از خود بیگانه ای مانند پیام فضلی نژاد سال ها است که از بوق کیهان خیال بافی های خود را به خورد مردم می دهند و ذهن جامعه را بیمارتر و بیمارتر می کنند. آنچه که در پی می خوانید سخنی است که از کسی که اگرچه اصولگرایی راست قامت است اما تن به ناپاکی و ذلت نداده و همه جا سخن خود را با احترام بیان کرده است. مطهری این روزها سخن از حق می گوید همانند پدرش. اما بخوانید و ببینید که کیهان چه برخوردی با او می  کند.

وبلاگ آرمین منتظری

ادامه نوشته

به بهانه آغاز شصت و سومین دوره جشنواره کن

نگاهی به اشتباهات وسیاسستهای داوری جشنواره کن در سال های (۲۰۰۶-۱۹۹۷):

بدون تردید، جشنواره کن مهم ترین و جذاب ترین جشنواره سینمایی است که هر سال برگزار می شود. جشنواره ای که هر سال پذیرای جدید ترین فیلم های فیلمسازان بزرگ است و آنها را در بخش های مختلف به معرض نمایش می گذارد.
بیشترین چیزی هم که هر سال مورد توجه علاقه مندان قرار می گیرد و در صحبت های آنها نمود پیدا می کند، مقایسه این فیلم های بزرگ با هم است. این مقایسه هم مشخص کننده کیفیت فیلم ها است و هم داوری جشنواره را زیر ذره بین قرار می دهد. سعی این مطلب هم بر آن است که با بررسی ده سال اخیر جشنواره کن (۲۰۰۶-۱۹۹۷)، اولاً سلیقه کن نشینان را روشن کند و در مرحله بعد به اشتباهات داوری کن در این ده سال بپردازد.
سلیقه این ده سال
تنها کافی است که یک بار به فهرست برگزیده های کن در این ده سال نگاهی بیندازید (طعم گیلاس، مارماهی، ابدیت و یک روز، رزتا، رقصنده در تاریکی، اتاق پسر، پیانیست، فیل، فارنهایت ۱۱/۹، کودک و باد بر مرغزار می وزد) تا دستتان بیاید، برای مدیران جشنواره چه چیزی مهم است یا اینکه سعی دارند چه فیلم هایی را در سیاست کلی شان مطرح کنند.
در این ده سال به فیلم هایی نخل طلا داده شده که از چند نظر بسیار شبیه هم هستند. در تمامی این فیلم ها، بشردوستی، از بین رفتن انسانیت در یک موقعیت خاص و مواجهه با سختی در دل زندگی، موضوع هایی هستند که بیشتر به چشم می آیند.

ادامه نوشته

بیانیه میرحسین موسوی به مناسبت اعدام های روز گذشته

اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی و محاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است.

وقتی قوه قضائیه از طرفداری مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت و مکنت بلغزد مشکل است که بتوان جلوی داوری مردم را در مورد ظالمانه بودن احکام قضایی گرفت.

چگونه است که امروز محاکم قضایی از آمران وعاملان جنایتهای کهریزک و کوی دانشگاه و کوی سبحان وروزهای ۲۵ و۳۰ خرداد وعاشورای حسینی میگذرند و پرونده های فسادهای بزرگ را باز نشده می بندند وبه صورت ناگهانی در آستانه ماه خرداد، ماه آگاهی وحق جویی پنج نفر را با حواشی تردید برانگیز به چوبه های دار می سپارند؟

آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟

سایت کلمه

بازخوانی جایگاه علی دایی از سال 96 تا سال2010

بازخواني چندسال اخير جایگاه علي دايي، يادآور رفتاری تکراری‌ست در برابر آدم هايي كه آن‌ها را برحسب صلاح‌ديد خود، ميان دو حد بالاترين و پايين‌ترين مي‌چرخانيم . پانزده سال است كه او را مي‌شناسيم؛ چه زماني كه یک فوتباليست و لژيونري "سخت‌كوش" بود و چه هنگامي كه مربي سايپا و بعد تیم ملي شد و چه اكنون كه مربي پرسپولیس است که می‌گویند محبوب‌ترين تيم آسياست.

آن روزها را به خاطر بياوريم:

ادامه نوشته

سرنوشت محمد نوری زاد و جعفر پناهی از زبان حسین پاکدل

                                             زبان‌ِ آبي‌ِ بادكنك‌هاي سفيد

 


تمام افتخاراتِ گذشته را تحقير و انكار كن تا در حال، كسي معيار و جرأتِ مقايسه‌ي اعمالت را نداشته باشد!
شبي كه معلوم شد فيلم "بادكنك سفيد" جايزه كن را از آن خود كرده شبي فراموش‌نشدني بود و هست. خالق آن اثرِ زيبا قرار بود فرداي آن شب در سالن مولير حاضر شده و جايزه خود را دريافت دارد.

آن شب تا دير وقت با دوستان مي‌گفتيم و مي‌خنديديم و از اين افتخاري كه نصيب سينماي ايران شده بود سرشار غرور بوديم. مدير وقتِ بين‌الملل فارابي تمامي راهنمايي‌هاي لازم را به جعفر ‌كرد؛ از نحوه‌ي لباس پوشيدن تا راه رفتن و اين كه چگونه برود آن بالا و چه بگويد پشت آن ميكروفن. جعفر پناهي ساده بود و ابايي نداشت كه ندانسته‌هايي را از ديگران فرابگيرد؛ و همين عطش دانستن او را كرد پناهي‌ي امروز. و چه غرور آفرين بود وقتي او را براي دريافت جايزه صدا كردند؛ تا دقايقي بسيار جمعيت حاضر از ملت‌هاي مختلف، ايستاده مورد تشويقش قرار دادند.
چه روزهاي بزرگي بود آن روزها كه اخبار فرهنگ و هنر ايران بر صدر رسانه‌هاي جهان مي‌نشست.
چند روز بعد با دعوتِ سفارت به اتفاق به پاريس رفتيم تا ديداري با سفير ايران در فرانسه داشته باشيم. سفيرِ وقت ضمن تجليل از جعفر پناهي و سينماي ايران گفت: بي‌تعارف سينماي نوين ايران الان راهگشاي بسياري از مشكلات ديپلماسي ماست. هر وقت در جلسات رسمي حرف ايران باشد، سينماي ما باعث سربلندي‌ِ كرسي‌ها‌ي ما مي‌شود و بدين لحاظ حرف ما پيش مي‌رود. سفير حرف‌هاي جالب ديگري هم زد كه بعيد است الان سفراي ما ذره‌اي از آن را به زبان بياروند يا بتوانند بياروند.

ادامه نوشته

انتقادهای تند و صریح رجانیوز به برنامه سینمایی "هفت"

ورزش از نگاه دو" به جای "نود"/ متزلزل و آشفته/ رکورددار بدسلیقگی/ عدم شناخت مخاطب/ نسیه به جای نقد و

۱. بالاخره برنامه «هفت» پس از مدت‌ها گمانه زنی در مورد ماهیت این برنامه و این که قرار است چه موضوعاتی در آن، شفاف و جنجال ساز شود، دو هفته‌ای است که به روی آنتن رفته و به همه شایعات و انتظارات پایان داد.
2. انتظار هم دلچسب است و هم عذاب دهنده. مخصوصاً اگر به انتظار آدم، جواب دل گرم کننده و رضایت بخشی داده نشود، حس اغفال و مغبون شدن، گریز ناپذیر و حتمی است و این دقیقاً همان حسی است که از پخش قسمت اول برنامه «هفت» ایجاد شد. «هفت» در گام اول خود چنان متزلزل و آشفته و بی‌برنامه نشان داد که نه تنها رغبتی برای دنبال کردن ادامه آن در هفته‌های آتی به وجود نیاورد بلکه مخاطبان این برنامه را با این سئوال مهم مواجه ساخت که این همه هیاهو، حول و حوش برنامه‌ای به این ضعیفی و بی‌خاصیتی به چه دلیل بوده است؟ قسمت دوم برنامه «هفت» نیز به مانند قسمت اول آن، نتوانست آن گونه که انتظار می‌رفت جذاب و تماشایی باشد.
یک شروع بد برای هر برنامه‌ای بسیار خطرناک است. شروع بد، مخاطب را فراری می‌دهد و در او دافعه ایجاد می‌کند. حتی اگر در ادامه مسیر، استانداردترین و مهیج‌ترین برنامه تدارک دیده شود، چون اعتماد مخاطب سلب شده، دیگر روی خوش به آن برنامه نشان نمی‌دهد. این اتفاق برای مجموعه عظیم «در چشم باد» رخ داد. دلیل اصلی قلت مخاطب این سریال میلیاردی، ضعف قسمت‌های ابتدایی آن بود که نتوانست مخاطب را با خود همراه سازد.

ادامه نوشته

رمز ازدواج موفق از نگاه فرنگیها!

راز يك ازدواج پايدار كشف شد

نتايج بررسي‌هاي پژوهشگران انگليسي نشان مي دهد كه كليد يك ازدواج موفق و پايدار در اين است كه مردان در ‌نظافت خانه به همسران خود كمك كنند.‌‌محققان مدرسه اقتصاد لندن در بررسي‌هاي خود كشف كردند كه راز يك زندگي ‌زناشويي موفق در كارهاي خانه نهفته است.‌‌‌برپايه اين بررسي‌ها، مرداني كه در برق انداختن كف‌پوش خانه و نگهداري از فرزندان به همسر خود كمك مي‌كنند با كمترين ميزان خطر جدا شدن مواجه هستند.‌‌‌

مهر

ايت الله سيد احمد خاتمي بیان کرده:

ولي فقيه از نظر ما جانشين عام امام زمان (عج) است.

 ‌ ‌

يك عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان تمسك جوانان به تقوي و صبر را دو عامل مهم در بيمه كردن جـوانـان در مـقـابـل تـوطـئـه‌هـاي دشـمنان دانست.‌به گـــزارش ايــسـنــا، آيــت‌اللــه ســيـــداحـمــد خــاتـمــي در هـمـايـش علـمـي  در سخناني پـيــرامــون نـقــش ولايــت و معنويت، تمسك جوانان به تقوي و صبر را دو عامل مهم در بيمه كردن جوانان در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها دانست و گفت: تصوير صحيح زندگي، در زندگي با معنويت و رفاقت با خدا حاصل میشود. ‌وي گفت: غرب، جوانان را به سمت زندگي حيواني سوق مي‌دهد.

وي با تأكيد بر اين‌كه <دشمنان همواره سه ركن جوانان، ولايت و معنـويـت را مـورد هـدف قرار داده‌اند> تصريح كرد: مهندسي ولايت از نگاه ما ولايت خدا، رسول، ائمه اطهار و در نهايت ولايت فقيه است. ‌ ‌امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه <ولي‌فقيه از نظر ما جانشين عام امام زمــان(عـج) اسـت> ادامـه داد: جريان فتنه در طول يازده ماه گذشته همواره در صدد بوده از راه‌هـــاي مـخـتلـــف حــرمــت و قداست ولي‌فقيه را بشكند كه خوشبختانه با درايت رهبر معظم انقلاب و حضـور مـردم به‌ويژه جوانان اين نقشه‌ها خنثي شد. اين استاد برجسته حوزه علميه با يادآوري اين مسئله كه <معنويت جوانان در گرو پيوستگي به ولايت اســت از جــوانــان خـواسـت وِلا (پـذيـرش رهبـري حجت شرعي) و ولا (همديگر را كمك و ياري كردن) را بـا هم داشـتـه باشند و همواره در محيط مدرسه و دانشگاه به‌عنوان يك مبلغ ديني عمل كنند.

واکنش صنم حقیقی به یادداشت توهین‌آمیز بهمن فرمان‌آرا درباره عکاسان و روزنامه‌نگاران

یادداشتی برای عکاسان و خبرنگاران مراسم خاکسپاری پدرم، نعمت حقیقی

  روز پس از خاکشپاری زنده‌یاد نعمت حقیقی و بازتاب‌های رسانه‌ای آن در مطبوعات و سایت‌های مختلف، بهمن فرمان‌آرا - کارگردان سینمای ایران - در یادداشتی کوتاه و توهین‌آمیز از حضور عکاسان و تصویربرداران در مراسم خاکسپاری و یادبود نعمت حقیقی ابراز نارضایتی کرد. فرمان‌آرا در کمال تعجب این گروه از همکاران خوب رسانه‌ای را "کرکس‌های رسانه‌ای" نامید و مطلبی پر از توهین و هتک حرمت به این صنف و وظیفه و کار ژورنالیستی‌شان از او در روزنامه شرق منتشر شد. در شرایطی که تصور می‌شد جامعه مطبوعات و رسانه‌ها و خصوصاً  همکاران عکاس و تصویربردار به این توهین‌ها واکنش نشان دهند، صنم حقیقی (دختر هنرمند فقید نعمت حقیقی) در دفاع از این صنف هنرمند یادداشتی خواندنی و شفاف برای روزنامه شرق نوشت. متن این یادداشت را این‌جا می‌خوانید:

ادامه نوشته

ستون طنز/شهرام شکیبا : پیامهای تبریک رئیس‌جمهور

نامه به رئیس جمهور روسیه

"بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم"
جناب آقای دمیتری آناتولویچ مدودف
رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه
فرا رسیدن سالروز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم را به جنابعالی، دولت و ملت دوست آن کشور تبریک می‌گویم. امیدوارم با مساعی مشترک مسئولین عالی کشور‌ها، شاهد جهانی توأم با صلح و امنیت پایدار، عدالت مستمر و احترام به حقوق حقه همه ملت‌ها باشیم.
از خداوند متعال، استمرار سلامتی و موفقیت جنابعالی و سعادت و بهروزی دولت و ملت شریف روسیه را مسئلت دارم.
متن بالا اصلاً شوخی نیست. این متن کاملاً جدی پیام تبریک محمود احمد‌ی‌نژاد، ریاست محترم جمهوری کشورمان است.
البته شیرینی این متن زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم همین چند وقت پیش بنا بود از روسیه بابت حمله به ایران و اشغال کشورمان در جنگ دوم جهانی غرامت هم بگیریم. بگذریم؛ اگر احتمالاً تا سه سال دیگر چشمتان به پیام‌هایی از این دست خورد زیاد تعجب نکنید.

ادامه نوشته

علیرضا رئیسیان از ریاست کانون کارگردانان برکنار شد

در اقدامی کم سابقه و ناگهانی:در خانه سینما چه میگذرد؟ علیرضا رئیسیان از ریاست کانون کارگردانان برکنار شد با اینکه همیشه به نظر می رسید کانون کارگردانان مشکل خاصی ندارد و اعضای آن در نهایت صمیمیت و رضایت از علیرضا رئیسیان به کار خود ادامه می دهند، دیروز در خبرها آمد شورای مرکزی کانون کارگردانان در نمابری از برکناری علیرضا رئیسیان از ریاست این شورا خبر داد. روز یکشنبه 29 فروردین ماه 1389، طی یک جلسه فوق العاده، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، با توجه به عملکردهای فردی و عدم هماهنگی با اعضای شورای مرکزی به اتفاق آرا آقای علیرضا رئیسیان را از ریاست این شورا برکنار کردند. مازیار میری، محمدمهدی عسگرپور، محمد علی سجادی، کامران قدکچیان، همایون اسعدیان، عبدالحسن برزیده، احمد امینی و رضا میرکریمی از شورای مرکزی کانون کارگردانان از امضاکنندگان این نمابر هستند. علیرضا رئیسیان در این باره گفت: «نمی دانم دلیل این تصمیم چیست؟ این شتابی که دوستان یک هفته پیش از برگزاری مجمع عمومی به خرج دادند همه حکایت از دستان پشت پرده ای دارد که همه این مسائل را افشا خواهم کرد.».
ادامه نوشته

در واکنش برد پیروزی در شهر مادرزادی علی دایی صورت گرفت:

دايي موردحمله قرار گرفت/ وضع عمومي‌اش خوب است

 

سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس در پايان مسابقه با گسترش فولاد تبريز مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش فارس، علي دايي پس از پايان مسابقه با گسترش فولاد تبريز در ديدار رفت فينال جام حذفي در نشست خبري شركت كرد اما ظاهرا هنگام ترك ورزشگاه يادگار امام و زماني كه قصد داشته سوار اتوبوس تيم پرسپوليس شود شماري از تماشاگران قصد داشتند با او عكس يادگاري بگيرند كه در اين حين يكي از افراد ناشناس با يك شي كه گفته مي‌شود تيز و برنده بوده به علي دايي حمله كرد.
پس از اين اتفاق اخبار متناقضي از تبريز مخابره شد و برخي ادعا كردند دايي به درمانگاه منتقل شده اما عده ديگر مي‌گويند وي به درمانگاه نرفته و با اتوبوس تيم رفت اما بي‌حال بود.
 مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس گفت: حال عمومي علي دايي خوب است و او به بيمارستان منتقل نشده است.
عباس عليپور مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس در گفت و گو با فارس اظهار داشت: فردي ناشناس در زماني كه دايي با شماري از طرفداران عكس يادگاري مي‌گرفت و قصد سوار شدن به اتوبوس تيم را داشت از سوي يك فرد ناشناس با يك شي تيز مورد حمله قرار گرفت و فرد مهاجم اين شي را به پهلو دايي فرو كرد.
وي عنوان كرد: دايي سرپايي پانسمان شد و وضع عمومي او خوب است و مشكلي ندارد. طبيعي است بعد از حضور در تهران در صورت نياز به مراكز پزشكي براي تجديد پانسمان و معاينه بيشتر خواهد رفت اما مسئولان بايد مراقبت بيشتري به عمل آورند و دستگا‌ه‌هاي نظارتي هم نظارت خود را بيشتر كنند تا به دليل حمله يك فرد ناشناس مردم خوب تبريز يك استان زير سوال نروند.
عليپور در مورد شايعه حمله به دايي با سوزن آغشته به ويروس ايدز گفت: اين شايعه بي‌اساس است اما دستگا‌ه‌ها نظارتي بايد دقت بيشتري داشته باشند.

 

حرفهای جنجالی شمقدری درنشست خبری درمورد :کتاب قانون/سنتوری/هیچ  و...

اگر فيلمي بي‌اجازه به خارج برود فيلم‌ساز يك‌سال ممنوع‌الكار مي‌شود


به تهيه كننده و كارگردان

همزمان به شرطي مجوز مي‌دهيم كه از سرمايه گذار آخرين فيلمش رضايت‌نامه بگيرد
معاون امور سينمايي همچنين با اشاره به بحث تهيه كننده و كارگردان همزمان كه بحث‌هاي متفاوتي را برانگيخت اظهار داشت: برخي موافق اين موضوع بودند و برخي ديگر مخالف كه ما اين موضوع را در دفترچه اصلاح كرديم و در واقع به تهيه كننده و كارگردان همزمان به شرطي مجوز مي‌دهيم كه از سرمايه گذار آخرين فيلمش رضايت نامه داشته باشد.
وي افزود: همچنين براي فيلم‌هاي غيراكراني نيز اگر سازنده آنها در دو پروژه موفق باشد مي‌تواند براي اكران هم اقدام كند كه تأييد آن نيازمند شرايط بالاست.  
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، معاون امور سينمايي در بخش ديگري از نشست خبري خود با اشاره به نمايش فيلم‌هاي ايراني در خارج از كشور و جدي بودن اين مبحث براي معاونت سينمايي تأكيد كرد: اين قضيه براي ما جدي است و اتفاقا عين دموكراسي است و سينماگري بخواهد با مردم خودش حرف بزند اما اگر بخواهد با خارج از كشور با بيگانگان حرف بزند براي ما قابل قبول نيست چون خارج از منافع ملي است.
ما ادامه جريان سياه‌نمايي در فيلم‌هاي ايراني را نمي‌پسنديم و اگر شوراي سياستگذاري ما به نتيجه رسيد كه فيلمي قابليت نمايش خارجي ندارد مجوز نمي‌گيرد، چرا كه به نظر ما مردم ما محرم هستند اما خارجيها نامحرم. البته در گذشته اين روند برعكس بود.

ادامه نوشته

توزیع بازی رایانه‌ای علیه موسوی، خاتمی و کروبی در استان اصفهان

خبرگزاری ایرنا از توزیع بازی رایانه ای مبارزه با موسوی ، کروبی و خاتمی خبر داد.


سی دی یک بازی رایانه‌ای با عنوان"مبارزه با سران فتنه"در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان پخش شد.

بنابر این خبر در این بازی رایانه‌ای یک هواپیمای جنگده اهدافی را هدف قرار می دهد که به شکل صورت موسوی، خاتمی و کروبی ‌طراحی شده است.

دراین بازی سر شخصیت‌های ذکر شده نیز اقدام به شلیک و پاسخگویی به حمله هواپیما می کند.

سی دی این بازی که منبع تهیه و انتشار آن مشخص نیست، طی چند روز گذشته در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان مشاهده شده است.

کوتاه از فیلمMy Life To Live

پرده 11 - دوچالت - یک غریبه - نانا فیلسوف بی خبر

(در کافه، نانا روبروی مردی که در حال مطالعه است می نشیند)


- نانا: زیاد میای اینجا؟

- مرد: نه خیلی!

- نانا: برای چی مطالعه میکنی؟

- مرد: کارم اینه!

- نانا: خیلی عجیبه، نمی دونم بعضی وقت ها چم میشه؛مثلا میخوام یه حرفی بزنم ولی وقتی موقعش میشه  نمی دونم چی بگم!

- مرد: می فهمم چی میگی... کتاب سه تفنگدار رو خوندی؟

- نانا: فیلمش رو دیدم! چطور مگه؟

- مرد: چون تو این داستان «پارتوس» 20 ساله میشه، قد بلند و قوی و البته کمی احمقه، هیچ وقت توی  زندگیش درست فکر نمیکنه! اول باید یه بمب توی زیرزمین بذاره تا منفجر بشه، این کار رو هم میکنه، فتیله رو روشن میکنه  و فرار هم میکنه، اما یکدفعه به فکر فرو میره!

ادامه نوشته

متن کامل نامه همسرجعفر پناهی به انتظامی درباره پس گرفتن جوایزش از موزه سینما

 

  طاهره سعیدی همسر جعفر پناهی در دیداری با عزت الله انتظامی رئیس هیات مدیره موزه سینما در اعتراض به زندانی شدن همسرش خواستار آن شد تا به فوریت به نامه وی جهت بازگرداندن کلیه جوایز جعفر پناهی به خانواده اش اقدام شود.

در پایان این دیدار مقرر شد تا طی نامه ای با امضای جعفر پناهی، هیئت مدیره موزه سینما اقدامات لازم را جهت بازگرداندن کلیه جوایز این سینماگر برجسته به خانوده اش انجام دهد. متن کامل نامه طاهره سعیدی به رئیس هیات مدیره موزه سینما عزت الله انتظامی که در تاریخ ده اردیبهشت ماه به دفتر موزه سینما ارسال شده بود.

                سایت کلمه                                                                                                            

 

ادامه نوشته

فهرست نامه  نگاریها و مکاتبات محمود احمدی نژاد به سران جهان

: باراک اوباما دومین نامه رئیس جمهور ایران را دریافت کرد. این خبری بود که مایکل همر سخنگوی کاخ سفید آن را اعلام کرد و البته تاکید کرده کاخ سفید قصد ندارد تا در مورد جزئیات این نامه فعلاً خبری منتشر کند. اولین بار هفته پیش رئیس دولت دهم در برنامه تلویزیونی خود از ارسال این نامه به اوباما در اسفندماه گذشته خبر داده بود؛ نامه ای که البته رحیم مشایی رئیس دفترش اعلام کرد همچنان منتظر دریافت پاسخش هستند و در صورت صلاحدید متن آن را منتشر خواهند کرد. اما انتشار اخباری درباره نامه به روسای جمهور دیگر کشورها از سوی رئیس جمهور ایران در گذشته نیز مسبوق به سابقه است و در واقع می توان احمدی نژاد را مبتکر مکاتبه و نامه نگاری با مقامات دیگر کشورها برخلاف شیوه های متدوال و معمول در عرف دیپلماتیک معرفی کرد. محمود احمدی نژاد اولین بار یک سال پس از حضور در دولت نهم بود که اعلام کرد قصد دارد نامه هایی را به رهبران و روسای جمهور دیگر کشورها بنویسد و البته به این وعده اش تحقق بخشید و طی سال های گذشته از جایگاه رئیس دولت ایران به روسای هفت کشور جهان نامه نوشت؛ نامه هایی که اغلب پاسخی را برایشان دریافت نکرد و گاهی حتی به گلایه از عدم پاسخگویی روسای جمهوری که مخاطب نامه اش قرار داده بود، پرداخت.

ادامه نوشته

زوج‌‌های بازیگر سینما و تلویزیون ایران

 

می‌‌گویند این جوری خیلی بهتر است. همدیگر را بیشتر درک می‌کنند مشکلات کاری هم را می‌‌فهمند و مدام از شغل هم ایراد نمی‌‌گیرند که این چه کاری است که تو داری؟

زوج‌‌های بازیگر، عموماً در پی یک همکاری مشترک، به هم علاقه‌‌مند می‌شوند و وصلت‌‌شان سر می‌گیرد. نکته اینجاست که اگر سابقه بازیگری‌‌شان زیاد باشد، اخلاقشان را خیلی‌‌ها می‌‌دانند و دیگر نمی‌‌توان گفت کسی بی‌‌گدار به آب زده و بدون شناخت کافی، ‌همسر آینده‌‌اش را انتخاب کند.
آنچه می‌خوانید قسمت‌‌هایی از مطلبی است که در شماره 72 هفته نامه ایراندخت به چاپ رسیده است.

مهدی هاشمی ـ گلاب آدینه
آشنایی و همراهی مداوم «گلاب آدینه» با گروه تئاتری «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی، ‌به ازدواج او با مهدی هاشمی در سال 56 منجر شد. بنا به گفته گلاب آدینه، برای نخستین بار خودش پیشنهاد ازدواج را با «مهدی هاشمی»‌ مطرح کرده است. این دو بازیگر در فیلم‌‌های «زرد قناری»، «شکار خاموش»‌، «بهترین بابای دنیا»‌ و مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» با یکدیگر همبازی بوده‌‌اند.

علی مصفا ـ لیلا حاتمی
لیلا حاتمی ثمره زندگی دو سینماگر یعنی زنده یاد علی حاتمی و همسرش زهرا حاتمی است. البته لیلا حاتمی به دلیل تولد دو فرزندش، مدتی بازی در فیلم‌‌های سینمایی را نپذیرفت .اولین بازی مشترک حاتمی و مصفا هم به فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی باز می‌‌گردد که سکوی جهش هر دوی این بازیگران مستعد بود. آنها در فیلم دیگر مهرجویی یعنی میکس هم همبازی شدند. ناگفته نماند که لیلا حاتمی ستاره فیلم «سیمای زنی در دوردست» هم بوده که وارد شبکه ویدویی کشور شده.

محمدرضا شریفی نیا ـ آزیتا حاجیان
راستش را بخواهید می‌‌گویند این زوج بازیگر که البته طرف مذکرش ـ جزو همه فن حریف‌‌های سینماست ـ این روزها با یکدیگر زندگی نمی‌کنند هرچند زن و شوهر قانونی‌‌اند. آنها حتی در یک تئاتر هم با هم همکاری داشتند اما همکاری سینمایی‌‌شان بسیار کمرنگ شده

ادامه نوشته

یک نقد کوتاه از پر بیننده ترین برنامه تلویزیون

همه این کار را می‌کنند! آقای فردوسی‌پور


برنامه موفق «نود» که هر هفته دوشنبه‌ شب‌ها، از شبکه سه پخش‌ می‌شود هم‌اکنون به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صدا و سیما تبدیل شده است. این پرمخاطب‌ بودن را می‌توان به دلیل ویژگی‌های خاص و گاه منحصر به فرد این برنامه دانست. «نود» تنها برنامه صدا و سیما نیست که سابقه پخش طولانی‌مدت دارد و به جنبه‌های نقادانه در بررسی مسایل می‌پردازد.

اما دو ویژگی اصلی، آن را تبدیل به برنامه‌ای شاخص در تلویزیون کرده است: اول این‌که چون «نود»  از حوزه‌های مربوط به سیاست دور است درنتیجه با صراحت بیشتری به مسایل موردنظر خود می‌پردازد و کسانی هم که در آن شرکت می‌کنند، نظرات خود را با صراحت بیان می‌کنند.

ادامه نوشته

گزارش آسوشیتد پرس از روز ارتش در ایران

سامانه دفاع موشکی وطنی 

مانند هر سال ارتش سخت افزارهای نظامی خود را به نمایش گذاشت و تقریباً مانند هر سال مهمانان جدیدی نیز با خود داشت؛ مانند ناوشکن جماران که ماکتی از آن در این رژه حضور داشت. اما به نظر می رسد رژه دیروز یک مهمان بسیار ویژه نیز داشت. پس از رژه تجهیزات راداری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، سامانه موشکی دوربرد اس-200 به نمایش گذاشته شد. پس از عبور سامانه موشکی اس-200، یک سامانه موشکی دوربرد بلند از مقابل جایگاه رژه رفت که در حین به نمایش درآمدن این سامانه موشکی، اعلام شد نام و ویژگی های این سامانه موشکی دوربرد بلند متعاقباً اعلام خواهد شد. در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «روز یکشنبه ایران سامانه موشکی ای مشابه اس-300 روسی به نمایش گذاشت که قادر است هواپیماها و موشک های کروز و بالستیک را در فاصله 145 کیلومتری و ارتفاع 27500 متری مورد اصابت قرار دهد.» ایران از سال 2005 سفارش خرید سامانه موشکی اس-300 را به کشور روسیه ارائه داده است ولی تاکنون این کشور از فروش این سامانه دفاعی به ایران خودداری کرده است. اهمیت این سامانه موشکی دفاعی تا حدی است که رژیم صهیونیستی به شدت مقامات کرملین را تحت فشار گذاشته است که مسکو از فروش این سامانه به ایران خودداری کند. لازم به ذکر است ایران پیش از این و با اشاره به بدقولی روسیه در واگذاری این سامانه موشکی برخلاف قراردادهای مشترک، خود اقدام به تولید این سامانه خواهد کرد. در یکی از آخرین اظهارات مقامات نظامی در این رابطه در اسفند سال گذشته محمدحسن منصوریان معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی گفت: «اگر روسیه موشک های اس- 300 را تحویل ندهد نیروهای جمهوری اسلامی ایران می توانند سامانه های دیگر را جایگزین این سیستم کنند.» وی در این مورد همچنین گفته بود: «اگر سامانه دفاعی اس-300 را به ما ندهند سیستم های جایگزین داریم و می توانیم با استفاده از تکنیک های ابتکاری و طرح های مختلف نیازمندی های عملیاتی خود را برآورده کنیم. طی 30 سال گذشته تحقیقات زیادی روی موضوع پدافند هوایی کرده ایم و امروز بسیاری از سلاح ها و تجهیزات از جمله رادارها، موشک ها و تجهیزات مقابله با موشک کروز و دیگر تجهیزات که نمی توانیم آنها را اعلام کنیم در این رزمایش تست می شوند و ما سعی داریم با اقدامات گسترده و تحقیقات مستمر تمام نیازهای خود را در مواقع بحرانی در داخل تامین کنیم.» روزنامه بهار :شماره76

گزارش نشریه کوریه انترناسیونال نشریه پر تیراژ فرانسوی درباره حضور فیلم کیارستمی درکن

کوریه انترناسیونال نشریه پر تیراژ فرانسوی در تحلیلی به حضور فیلم اخیر کیارستمی در جشنواره کن پرداخته است .دراین تحلیل آمده است :آخرین فیلم عباس کیارستمی، "رونوشت برابر اصل"، برای جشنواره کن ۲۰۱۰ انتخاب شده است. از سوی دیگر، جعفر پناهی که به عنوان عضو افتخاری هیأت داوران این جشنواره برگزیده شده، از زمان بازداشت تاکنون در زندان اوین تهران بسر می برد .

ادامه نوشته

روایتی از پشت پرده فيلم جعفر پناهي در گفت‌وگوی اختصاصی با «تابناک»؛

پناهی از اعتماد ما به خودش سوءاستفاده کرد


به گزارش «تابناک»، پس از دستگیری جعفر پناهی و جمعی از عوامل مرتبط با وی به اتهام ساخت فیلمی علیه جمهوری اسلامی، برخی از این عوامل که بی گناهی آنان محرز شده بود، آزاد شدند که خبرنگار ما در گفت‌وگو با یکی از آنان، به برخی از ماجراهای پشت پرده ساخت این فیلم دست یافت.

بنا بر این گزارش، این شخص که نخواست نامش فاش شود، درباره چگونگی ساخت این فیلم، با اعلام این مطلب به خبرنگار «تابناک» گفت: پناهی در این فیلم كه داستان آن روایت زندگی خانواده‌ چهار نفره‌ای بود كه درگیر رخدادهای پس از انتخابات می‌شوند و فرزند خانواده مورد شكنجه و تجاوز در بازداشتگاه‌های كشور قرار می‌گیرد، می‌خواست «شكنجه و تجاوز» را در بازداشتگاه‌های ایران برجسته كند.

ادامه نوشته

درباره مانیا اکبری  کارگردان  صاحب سبک و ریالیست ایرانی

سینما و کاربردهای درمانی‌اش


سینمای ما - «سينما مي تواند کاربردهاي گوناگوني داشته باشد. در مقطع ساخت فيلم «4«10» در طول دوران ابتلا به بيماري سرطان، سينما در کنار هنر و ابزار تجربه، براي من کاربرد درماني هم داشت. عجيب نيست اگر بگويم همزمان با ساختن اين فيلم، من «سينما درماني» مي کردم، که البته بيشتر ابعاد روحي و رواني داشت.» مانيا اکبري کارگردان جوان ايراني که برنامه نمايش فيلم هاي مستقل موسسه فرانسوي لاسيد در حاشيه شصت و يکمين جشنواره فيلم کن با دومين فيلم او «4«10» افتتاح مي شد، در جلسه پرسش و پاسخ فيلم اش به اين نکات اشاره کرد. فيلم او بعد از نمايش در جشنواره هاي سن سباستين، ونکوور، استانبول، گوته بورگ، مانوسک، تيتوان، کليولند، سياتل و شرکت در بخش مسابقه و کسب جوايزي در جشنواره هاي سه قاره نانت و کرالاي هند، در کن به نمايش درآمد و روز شنبه هفته آينده نيز دومين جلسه نمايش خود را در برنامه موسسه لاسيد خواهد داشت. «4«10» حدود ده روز پيش از نمايش در کن، در جشنواره بين المللي زنان فلايينگ بروم (جاروي پرنده) در آنکاراي ترکيه حضور داشت و مدير اين جشنواره جايزه ويژه يي تحت عنوان «سپاس از مانيا اکبري» را به او اهدا و دليل آن را «بازنمايي برش هايي از زندگي واقعي اش در دو فيلم «ده» کيارستمي و «4«10» ساخته خودش» ذکر کرد. در اين جشنواره که از مهم ترين رويدادهاي سينمايي همراه با حضور هنرمندان زن در دنيا است، رخشان بني اعتماد نيز با نمايش فيلم «گيلانه» در بخش هاي غيررقابتي شرکت داشت. موسسه لاسيد که به حمايت و توزيع فيلم هاي مستقل در فرانسه مي پردازد، فيلم دوم اکبري را از ميان حدود 150 فيلم مستقل از سراسر جهان به عنوان يکي از هشت فيلم حاضر در برنامه هاي نمايش ويژه خود در کن برگزيد و آن را در جلسه افتتاحيه به نمايش و به بحث گذاشت. اکبري که بعد از موفقيت هاي جهاني «بيست انگشت» و «4«10» سرگرم نگارش فيلمنامه بعدي خود است، همچنان در زمينه هاي تلفيقي هنرهاي تجسمي و سينما نيز فعاليت مي کند و کار روي چند فتوآرت و ويدئوآرت را همزمان پيش مي برد.

ستون طنز:شهرام شکیبا

طنز/ کف پای نماینده بجنورد

نماینده بجنورد از وزیر اقتصاد در مجلس سؤال کرده. وزیر هم گفته: من کف پای شما را می‌بوسم

1-به نظر شما اگر نماینده بجنورد کوتاه نمی‌آمد و قانع نمی‌شد، وزیر چه می‌گفت؟
2-حالا من خیلی نگرانم. اگر این جور تعارفات بین جماعت باب شود، به نظر شما جلسات رأی اعتماد دولت‌های بعدی به چه شکلی درمی‌آید؟ تصور کنید 200، 300 نماینده کفش و جورابشان را درآورده‌اند و پایشان را روی میز در نوبت ماچ قرار داده‌اند.     

3-باتوجه به اینکه سابقه وزیر اقتصاد در ورزش کشتی از نیم‌رخ‌شان پیداست، نمایندگان باید بیشتر حواسشان را جمع کنند. ورزشکار جماعت تا یک جایی می‌تواند فروتنی و آرامش خودش را حفظ کند. حالا تصور کنید وزیر اقتصاد را در حالی که وسط صحن مجلس یک سالتو بارانداز بزند به رئیس مجلس و...

«4-اول و آخر مردان عالم ختم به خیر. دست و پنجه جناب رئیس‌مجلس درد نکنه. همه جا رخصت. آقایون نماینده‌ها، هیأت‌رئیسه، خبرنگارا، بالای گود، پایین گود! عرض کنم که بار اقتصاد مملکت افتاده، شاخش شیکسته و آستینش کهنه شده. اینه که باید واسه‌ش گلریزون کنیم و یه دستی زیر بالش بگیریم و شونه بدیم زیر بارش حالا 210 تا مرد می‌خوام یاعلی  بگن...» (بخش‌هایی از یک نطق احتمالی وزیر در مجلس) که

جناب آقای مهندس پری‌رو
مهندس محمد علی‌آبادی، دوست رئیس‌جمهور که از تربیت‌بدنی به سازمان شیلات رفته بود از شیلات هم رفت. ولی عیبی ندارد، به زودی ایشان از یک جای دیگر سردرمی‌آورد. به قول شاعر:
پری رو تاب مستوری ندارد
چو دربندی برآرد سر ز روزن

باتوجه به اینکه در روزگاری که دیگران روز به روز متورم‌تر می‌شوند، مهندس علی‌آبادی دائم دارد تحلیل می‌رود، احتمالاً پست‌های آینده ایشان به شرح زیر خواهد بود که البته مهم نیست. مهم «بودن» ایشان است:
رئیس انجمن زنندگان میخ به پایه عقبی صندلی   1

معاون پژوهش شرکت آمار لامپ‌های سوخته 2

مدیرکل سازمان تولیدکنندگان سنجاق‌قفلی سایز متوسط 3

دبیر اول انجمن نصب‌کنندگان چوب‌پرده در ناحیه 4 منطقه 18 شهرداری تهران4

نایب‌رئیس انجمن اولیا و مربیان مهدکودک گل‌های زندگی 5

 

                نظرمنتقد متفاوت سینمای ایران درباره فیلم منتخب منتقدان ایران:درباره الی

درباره الی... فیلمی متوسط و پرمدعا

«مسعود فراستی علی‌رغم صحه‌گذاشتن بر ویژگی‌هایی چون صحنه غرق شدن بچه و ایده محوری فیلم «درباره الی...» آن را فیلمی متوسط و پرمدعا دانست.

مسعود فراستی در گفت‌وگو با فارس در مورد فیلم «درباره الی...» ساخته اصغر فرهادی،گفت: «درباره الی...» فیلم خوبی نیست، فیلم متوسطی است و پرمدعا كه در آن صحنه كنار دریا و غرق شدن پسر بچه و دوربین روی دست خوب از آب درآمده است. لوكیشن خانه كنار دریا درست انتخاب شده و اصل ایده تبدیل خوشگذرانی به یك فاجعه، خوب است اما نه یك راست و نه خوب اجرا شده و نصفه و نیمه است. فیلمساز ما نمی‌تواند تا ته برود، بحران را به اوج نمی‌رساند و فاجعه نمی‌آفریند؛ تا نزدیكی‌هایش می‌رود اما باز می‌ماند، دعواهای زن و شوهری‌اش لق است، به بحران نمی‌رسد، این مشكل و نگاه درچهارشنبه‌سوری هم بود. هم

وی در ادامه افزود: این با ادا حل نمی‌شود و با فرم، با زندگی كردن شاید. آدم‌های فیلم بین تیپ و شخصیت معلق‌اند و به هیچ كدام‌شان خوب رسیده نشده تا به شخصیت تبدیل شوند مگر یك نفر (سپیده). فیلم «درباره الی...»تعلیق ندارد، دلهره و شوك دارد، تعلیق متعلق به جهان مدرن و استادش «هیچكاك» است. در تعلیق، تماشاگر همه چیز را می‌داند اما چگونگی، ‌مسأله‌اش است و نه خبر، دریا كه می‌بایستی مدام اضطراب‌آور باشد، دكوراتیو است، بچه‌ها هم دكورند، دقت كنید به غرق شدن «آرش» و نجات یافتن‌اش كه به سرعت ول می‌شود. گویی بچه‌ها فقط برای این صحنه‌اند، غرق شدن یا نشدن «الی» نیز جدی نیست، چرا كه «الی» شناسانده نمی‌شود، بادبادك‌بازی‌اش نیز دكوراتیو است و فرم بازی رفتن یا نرفتن‌اش نیز.

فراستی در ادامه افزود: آدم‌های «الی» مدرن نیستند و بین مدرنیزم و سنت اسیرند و منفعل. برخوردشان را با مسأله نامزد «الی» را بیاد بیاورید كه سنتی است نه مدرن؛ و این آدم‌ها بدجوری سطحی‌اند و خاله زنك و قركمری. نه تنهایند، نه در «اسارت تقدیر» و نه... آنها خرده بورژوازی‌های نیمه مرفه علاف‌اند.

فراستی در پایان گفت: «درباره الی...» حرف بزرگ‌تر از دهانش می‌زند كه نه فرمش و نه جهان‌بینی فیلمسازش هنوز اجازه به زدنش را نمی‌دهد، همین‌طوری كسی آنتونیونی، كه هیچ، «كیشلوفسكی» هم نمی‌شود كه فیلمساز درجه یكی نیست.... این تاریخ می‌خواهد و جغرافیا و