درباره الی... فیلمی متوسط و پرمدعا


«مسعود فراستی علیرغم صحهگذاشتن بر ویژگیهایی چون صحنه غرق شدن بچه و
ایده محوری فیلم «درباره الی...» آن را فیلمی متوسط و پرمدعا دانست.
مسعود فراستی در گفتوگو با فارس در
مورد فیلم «درباره الی...» ساخته اصغر فرهادی،گفت: «درباره الی...» فیلم خوبی
نیست، فیلم متوسطی است و پرمدعا كه در آن صحنه كنار دریا و غرق شدن پسر بچه و
دوربین روی دست خوب از آب درآمده است. لوكیشن خانه كنار دریا درست انتخاب شده و
اصل ایده تبدیل خوشگذرانی به یك فاجعه، خوب است اما نه یك راست و نه خوب اجرا شده
و نصفه و نیمه است. فیلمساز ما نمیتواند تا ته برود، بحران را به اوج نمیرساند و
فاجعه نمیآفریند؛ تا نزدیكیهایش میرود اما باز میماند، دعواهای زن و شوهریاش
لق است، به بحران نمیرسد، این مشكل و نگاه درچهارشنبهسوری هم بود. هم
وی در ادامه افزود: این با ادا حل نمیشود
و با فرم، با زندگی كردن شاید. آدمهای فیلم بین تیپ و شخصیت معلقاند و به هیچ
كدامشان خوب رسیده نشده تا به شخصیت تبدیل شوند مگر یك نفر (سپیده). فیلم «درباره الی...»تعلیق ندارد، دلهره و شوك دارد، تعلیق متعلق به جهان مدرن و
استادش «هیچكاك» است. در تعلیق، تماشاگر همه چیز را میداند اما چگونگی، مسألهاش
است و نه خبر، دریا كه میبایستی مدام اضطرابآور باشد، دكوراتیو است، بچهها هم
دكورند، دقت كنید به غرق شدن «آرش» و نجات یافتناش كه به سرعت ول میشود. گویی
بچهها فقط برای این صحنهاند، غرق شدن یا نشدن «الی» نیز جدی نیست، چرا كه «الی»
شناسانده نمیشود، بادبادكبازیاش نیز دكوراتیو است و فرم بازی رفتن یا نرفتناش
نیز.
فراستی در ادامه افزود: آدمهای «الی»
مدرن نیستند و بین مدرنیزم و سنت اسیرند و منفعل. برخوردشان را با مسأله نامزد
«الی» را بیاد بیاورید كه سنتی است نه مدرن؛ و این آدمها بدجوری سطحیاند و خاله
زنك و قركمری. نه تنهایند، نه در «اسارت تقدیر» و نه... آنها خرده بورژوازیهای
نیمه مرفه علافاند.
فراستی در پایان گفت: «درباره الی...»
حرف بزرگتر از دهانش میزند كه نه فرمش و نه جهانبینی فیلمسازش هنوز اجازه به
زدنش را نمیدهد، همینطوری كسی آنتونیونی، كه هیچ، «كیشلوفسكی» هم نمیشود كه
فیلمساز درجه یكی نیست.... این تاریخ میخواهد و جغرافیا و