اظهار نظر میر حسین موسوی درباره صحبتهای مشایی درباره ایران و اسلام

در دیدار جمعی از آزادگان استان‌ها

موسوی: لحظه‌های عشق به میهن و اسلام آمیخته به یکدیگرند

آفتاب: میرحسن موسوی هیاهوهای اخیر در باره نسبت میان اسلام و ایران را که بین برخی از جناح‌های کشور درگرفته است را یک جنگ زرگری می‌داند که با اهداف خاص سیاسی آغاز شده است؛ جنگی که در آن گفته نمی‌شود کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود؟ 

میرحسین موسوی، نخست‌وزیر هشت سال دفاع مقدس، هم‌زمان با سالگرد بازگشت آزادگان سرفراز به کشور، در دیدار با جمعی از آزادگان استان‌ها، ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، گفت: در دوران دفاع مقدس مردم و مسئولان هیچ‌گاه از رزمندگان و اسرای جنگ تحمیلی غافل نبودند و هر روز و هر ساعت اخبار مربوط به اسرا مورد توجه قرار می‌گرفت. 

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مجاهد آزاده حجت‌الاسلام ابوترابی که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بالا نگه داشتن روحیه اسرا داشت، گفت: توجه به کرامت انسانی، عشق به اسلام، امام و دفاع از میهن مهمترین عوامل پایداری و وحدت اسرا در زندان های مخوف صدام بود.

میرحسن موسوی افزود: این روزها در کنار این همه مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور است سر‌و‌صداهایی در مورد نسبت اسلام و ایران بلند شده است. البته کاملا مشهود است که سر‌و‌صدا برای اهداف خاص سیاسی است. عده‌ای همانطور که صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را در سال‌های گذشته به چاه ویل سرازیر کرده‌اند امروز دنبال آن هستند که سرمایه‌های هویتی ملت را برای به‌دست آوردن منافع جناحی کوتاه‌مدت، چوب حراج بزنند وگرنه همه ما می‌دانیم که برای رزمندگان ما در دفاع مقدس که از سرزمینمان دفاع می‌کردند بحثی به عنوان تقابل ایران و اسلام وجود نداشت. 

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: در این جنگ نابرابر طولانی یک سانتی‌متر از خاک میهن عزیزمان واگذار نشد، در عین حال جبهه‌ها بالاترین جایگاه تجربیات عرفانی بود. در این جنگ، لحظه‌های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت بلکه آنچه ما شاهد آن بودیم آمیختگی اسلام و ایران در یک هویت واحد فراگیر بود. اصولا هویت ملی اول انقلاب به نوعی تعریف شده بود که در راهپیمائی‌های منجر به پیروزی انقلاب، زرتشتیان و مسیحیان و کلیمیان در میان صفوف مسلمانان اعم از شیعه و سنی بودند و در جبهه‌ها هم کنار هم در کنار رزمندگان تکبیرگو رزمنده‌های اقلیت‌های دیگر نیز حضور داشتند و همیشه هم دارند. 

میرحسین موسوی افزود: آن زمان هیچ‌کس دنبال دوختن قبایی برای خود یا استفاده از سرمایه‌های ملی نبود. به همین دلیل اصلا نگرش دوگانه و رفتار متناقضی به نام ملت ایران و اسلام تعریف نمی‌شد. در بحث‌های اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط‌کشی های تازه دیده می‌شود... در این جنگ‌زرگری گفته نمی‌شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید ازآن دفاع شود.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره می‌روند. گفته نمی‌شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با آلودگی به اعتیاد، ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان، ایرانی با ... فاصله‌اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می‌شود.
کسی در این جنگ زرگری نمی‌پرسد که کجا رفت سند چشم‌انداز بیست‌ساله برای ایران پیشرفته. وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می‌شود گفته نمی‌شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام، اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حق‌گویی خانه‌اش ویران می‌شود یا ... . آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) آن را معرفی می‌کنند امکان دارد به جای متهمان، شاکیان را زندانی کنند؟

ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی (ع) است که وقتی یک عنصر غیر مسلمان جامعه، او را متهم می‌کند با او در یک ردیف در مقابل قاضی می‌نشیند و مختصر تبعیضی را که قاضی در حق او روا نمی‌دارد، بر نمی‌تابد. با تکرار این جمله که جامعه ما و حکومت ما اسلامی است چیزی ثابت نمی‌شود ... .

موسوی گفت: امروز که کشور با مسائل و بحران‌های مختلفی در سطح خارجی و داخلی روبه‌روست؛ یکی از راه‌های برون‌رفت از این بحران‌ها برچیدن دروغ از جامعه و متوقف کردن موج‌سازی‌های کاذب است. به جای جریان‌سازی‌ها و افسانه‌سرایی‌های بیهوده باید با ملت صادق بود و ... . گفتن اینکه ایران آزادترین در جهان است در حالی که ... مشکل را حل نمی‌کند. انکار مشکلات اقتصادی نیز در حالی که مردم آثار آن را هر روز با پوست‌و گوشت خود حس می‌کنند، چیزی را حل نمی‌کند.

مهندس موسوی اظهار کرد: از انحصار‌گری و ... دست بردارید به مردم و داوری ملت اعتماد کنید. صلح اجتماعی ایجاد کنید؛ مشکلات به پشتوانه همت این ملت سر فراز حل می‌شود و بحران‌ها پشت سر گذاشته می‌شود. مشکل موقعی حل می‌شود که زمینه انتخابات‌های آزاد غیرگزینشی را فراهم آوریم و قوه قضائیه نشان دهد که ... مستقل است.

همه باید بدانیم رفع خطرهای امنیتی برون‌مرزی، جلب قلب‌های مردم از طریق احقاق حقوق آنها است. به مردم بازگردید آنگاه خواهید دید به سرعت دانه‌های این بحران جمع خواهد شد و نیاز به معاملات و مراودات غیرشفاف که لاجرم تامین کننده منافع مالی نیست و یا تحمیل درد و رنج بیهوده قابل اجتناب به مردم نخواهید داشت.

در خاتمه جلسه از شخصیت آزادگان برجسته‌ای چون مرحوم لشکری و شهید تندگویان نیز تقدیر به عمل آمد.

پیشنهاد فیلم:فیلم لئون حرفه ای( 1994)Leon The Professional

نام: Léon Professional , لئون حرفه اي

کارگردان: Luc Besson ,  لوک بسون

سال توليد: 1994

کشور: فرانسه

بازيگران: ژان رنو , گري اولد من , ناتالي پورتمن

ژانر فيلم: جنايي , درام , هيجان انگيز

مدت فیلم: 100 دقیقه

درباره فيلم:
لئون آدمکشی حرفه‌ای و خطرناک است آدمی که تنها به حرفه اش مسلط و به زندگی سالم علاقه مند است: شیر می نوشد، ورزش می‌کند و گلدانش را هر روز آب می‌دهد. روزی خانواده‌ای مورد حمله قاچاقچیان مواد مخدر قرار می‌گیرد و همه جز دختر خانواده به قتل می‌رسند. دخترک به لئون پناه می‌برد.

The Professional پی نوشت:  فیلمی است حرفه ای از یه کارگردان حرفه ای با بازیهای حرفه ای موسیقی حرفه ای و فیلمنامه حرفه ای..

دختر بجه تنهایی را تصور کنید که خانوادهاش توسط پلیس فاسد کشته شدن واو هیچ کس را نارد جز همسایه ای که از قضا یک آدم کش تنها و حرفا ای است. The Professional قصه ادامه زندگی و روابط این دو نفر است...

حرفه ای قصه عشق است وتاثیر عشق بر آدمها . بر آدمهای خسته که عاطفه و عشق را فراموش کردند

حرفه ای به ما میگوید عشق خیلی تصادفی بیخبر ونه آنطور که تصورش را بکنیم سراغ ما میاید عشق دختر بچه به برادر کوچک شیر خوارش و تاثیر این احساس در زندگی دختر بچه وعشق دختر بچه به یک آدمکش حرفه ای تمام عیار و زنده کردن روح و زندگی در او توسط دختر بچه.

موسیقی فیلم یک معجزه است بسیار شنیدنی است و تاثیر گذار غیر قابل وصف است.

اینجا دیگه در امانیم....

متن ترانه وترجمه ترانه زیبای فیلم را در ادامه مطلب بخوانید:


ادامه نوشته

ادای دین به مرد شجاع و جادوگر فوتبال ایران

جديدترين اظهارات علي کريمي

او آن‌قدر به خودش اطمينان دارد که حتي در اين شرايط حساس هم دوست ندارد توضيح اضافه‌اي بدهد.

به گزارش مشرق، رجا نوشت: ماجراي علي کريمي در چند روز گذشته فوتبال ايران را تحت تاثير خود قرار داده است. با اين حال علي کريمي کمتر حاضر مي‌شود مصاحبه کند و در دفاع از خودش حرفي به زبان بياورد. وقتي هم که حاضر به مصاحبه مي‌شود، جواب‌هايش مثل هميشه خيلي کوتاه و مختصر هستند. او آن‌قدر به خودش اطمينان دارد که حتي در اين شرايط حساس هم دوست ندارد توضيح اضافه‌اي بدهد.
چرا زياد در مورد اين ماجرا صحبت نمي‌کنيد؟ سکوت بيش از حد شما در اين ماجرا به ضررتان است.
الان شرايط مساعد نيست که حرف بزنم. ممکن است من حرفي بزنم و از حرف‌هايم سوءاستفاده شود.
اما بحثي که در مورد شما مطرح شده بحث بسيار مهم و حساسي است.
متاسفانه به من تهمتي زده‌اند که در جامعه مذهبي ايران غير قابل بخشش است.

حرف جديدي در مورد اين ماجرا نداري که بزني؟ نمي‌خواهي از خودت دفاع کني؟
من يک سوال از اين آقايان که اين اتهامات را به من مي‌زنند دارم. سوالم اين است که اگر من روز پنجشنبه روزه‌خواري کرده‌ام چرا آقايان اجازه دادند مقابل استقلال بازي کنم؟ بازي با استقلال 12 شب تمام شد و باشگاه ساعت 8 صبح بيانيه داد. يعني من از 12 شب تا 8 صبح روزه‌خواري کرده‌ام؟

با اين شرايط مجبوري استيل‌آذين را ترک کني؟
اين باشگاه يا جاي من است يا جاي اين آقايان. وجهه من را در جامعه مخدوش کرده‌اند. تنها در صورتي به استيل‌آذين برمي‌گردم که اين آقايان در تلويزيون رسما از من عذرخواهي کنند. مي‌دانم مي‌خواهند با اين صحبت‌ها من را منشوري کنند. مي‌خواهند کاري کنند که نتوانم در سطح اول فوتبال باقي بمانم.

يعني شما اين مسئله را که گفته مي‌شود آب خورده‌ايد قبول نداريد؟
تمام اين شايعه‌هايي که براي من ساخته‌اند به خاطر انتقاداتي است که به اين آقايان کرده‌ام. سال قبل از پيراهن‌هاي تيم ايراد گرفتم و ايرادهاي پيراهن‌ها را حل کردند. اما امسال که از پيراهن‌ها انتقاد کردم عليه من موضع گرفتند. من چه گناهي دارم؟ وقتي تمرين را ساعت 5 بعد از ظهر آن هم در گرماي شديد تابستان برگزار مي‌کنند من مقصرم؟ مي‌خواستند تمرين‌هاي تيم را بعد از افطار برگزار کنند تا اين مسائل پيش نيايد.

سینما ی ایران

سيما رياحي: گوشي رو بذار ... بگو خداحافظ

[ شوكران - بهروز افخمي ]

 

حلول ماه رمضان مبارک

سرانجام یکسال انتظارمان به سر رسید

ماه خدا آمد

ماه ضیافت خود خدا فرارسید

ماه ضعیف شدن شیطان و عبادت بندگان فرارسید

رمضان ماه آشتی با خدا و بهره بری از فیض و رحمت ونعمت خداست

برای همدیگر دعا کنیم

بهترین وزیباترین آیه ای که از قرآن خواندید اینجا برایمان بذارید...

به مناسبت سالروز شهادت خلبان شهید عباس بابایی

ماجرای عاشق شدن شهید بابایی

شب ِ رفتن، توی خانه کوچکمان، آدم های زیادی برای خداحافظی و بدرقه جمع شده بودند. صد و چند نفری می شدند. عباس صدایم کرد که برویم آن طرف، خانه سابقمان . از این خانه جدیدمان که قبل از این که خانه ما بشود موتورخانه پایگاه بود، تا آن یکی راه زیادی نبود. رفتیم آنجا که حرف های آخر را بزنیم. چیزهایی می خواست که در سفر انجام بدهم. اشک همه پهنای صورتش را گرفته بود. نمی خواستم لحظه رفتنم، لحظه جدا شدنمان تلخ شود. گفت: ((مواظب سلامتی خودت باش، اگر هم برگشتی دیدی من نیستم….)) این را قبلاً هم شنیده بودم . طاقت نیاوردم . گفتم ((عباس چه طوری می توانم دوریت را تحمل کنم ؟ تو چه طور می توانی؟))هنوز اشک های درشتش پای صورتش بودند. گفت ((تو عشق دوم منی، من می خواهمت، بعد از خدا. نمی خواهم آن قدر بخواهمت که برایم مثل بت شوی.))

ساکت شدم. چه می توانستم بگویم؟ من در تکاپوی رفتن به سفر و او…؟
گفت: ((ملیحه، کسی که عشق خدایی خودش را پیدا کرده باشد باید از همه اینها دل بکند.))
گفت: ((راه برو نگاهت کنم.))
گفتم((وا… یعنی چه؟))
گفت: ((می خواهم ببینم با لباس احرام چه شکلی می شوی؟))
من راه می رفتم و او سرتا پایم را نگاه می کرد. جوری که انگار اولین بار است مرا می بیند. انگار شب خواستگاریم باشد. گفتم ((بسه دیگه! مردم منتظرند.)) گفت: (( ول کن بگذار بیش تر با هم باشیم.))
از خانه که می خواستیم بیرون بیاییم، رفت و یکی از پیراهن هایم را برایم آورد. پیراهن بنفش گل داری که پارچه اش را مادرم از مکه برایم آورده بود. پیراهن خنک و آستین بلندی بود. گفت: ((این را آنجا بپوش.)) به خانه که برگشتیم همه شوخی می کردند که این حرف های شما مگر تمامی ندارد. دو ساعت حرف زده بودیم.
اتوبوس ها در مسجد منتظرمان بودند. هم سفرهایمان همه دوست و هم کارهای عباس و خانم هایشان بودند. توی حیاط مسجد از شلوغی مرا کناری کشید. می دانست خیلی هلو دوست دارم . زود رفته بود هلو گرفته بود. انگار دوره نامزدی مان باشد، رقتیم یک گوشه و هلو خوردیم . بچه ها هم که می آمدند می گفت بروید پیش مامانی با بابا جون . می خواهم با مامانتان تنها باشم .اتوبوس منتظر آمدنم بود. همه سوار شده بودند. بالاخره باید جدا می شدیم .
آقای کنار اتوبوس مداحی می کرد و صلوات می فرستاد. یک باره گفت: ((سلامتی شهید بابایی صلوات.)) پاهایم دیگر جلوتر نرفتند. برگشتم به عباس گفتم: ((این چه می گوید.))
گفت: ((این هم از کارهای خداست.)) پایم پیش نمی رفت. یک قدم جلو می گذاشتیم، ده قدم برگشتم. سوار اتوبوس که شدم، هیچ کدام از آدم هایی را که آن جا نشسته بودند، با آنکه همه آشنا بودند، نمی دیدم. فقط او را نگاه می کردم که تا وسط های اتوبوس هم آمده بود بدرقه ام، و گریه می کردم. جایم را با خانم اردستانی عوض کردم تا وقتی ماشین دور می شود بتوانم ببینمش. خیال اینکه آخرین باری باشد که می بینمش، بی تابم می کرد. لحظه آخر از قاب پنجره اتوبوس او را دیدم که سرش را بالا گرفته و آرام لبخند می زند. یک دستش را روی سینه اش گذاشته و دست دیگرش را به نشانه خداحافظی برایم تکان می داد.
این آخرین تصویری بود که از زنده بودنش دیدم. بعد از گذشت این همه سال ، هنوز آن لب خند آخری اش را یادم نرفته است .حالا دیگر به بودن و ندیدنش عادت کرده ام . می دانم مرا می بیند . با ما و مراقب ماست . من هم بدون حضور او تحمل این زندگی سخت بعد از شهادتش را نداشتم. بعضی وقت ها صدای در زدنش را می شنوم . بعضی وقت ها صدای سرفه کردنش می آید . دخترم قبل از ازدواجش زیاد او را می دید. حتی سر ازدواج دخترم ، یکی از دوست هایمان آمد و گفت عباس به خوابم آمده و گفته برای دخترم خواستگار می آید و اسم داماد را هم گفته بود و همین طور هم شد . یازده سال با او زندگی کرده ام ، حالا هم همین طور است . آن روزهایی که در آمریکا بود ، بی آن که من بدانم ، مرا همسر آینده خودش می دانست . حالا هم با این که به ظاهر نیست ، ولی همسر من است.بعضی وقت ها تپش قلب می گیرم. این همان لحظه هایی است که وجودش را،بودنش راحتی بویش رادر کنارم حس می کنم.
حالا دلیل اصرارش را برای این که من حتما سرکار بروم می فهم. زنگ تعطیل مدرسه ای که مدیرش هستم می زنم و در سرو صدای شادمانه بچه ها غرق می شوم….
سال 1350 آمریکا، شهر لاواک، پایگاه هوایی ریس، محل آموزش های خلبان اف-5. عباس بابایی از دانشجویان اعزامی از ایران است. کارهایش طبق گزارش های مندرج در پرونده اش ((غیر نرمال)) است. نماز می خواند. در آن دوره که همه به فسق و فجور مباهات می کنند، وسط اتاق خوابگاهش یک نخ کشیده تا هم اتاقی مشروب خورش این طرف نیاید. خودش حتی پپسی هم نمی خورد. می گوید کارخانه اش مال اسرائیلی هاست.

ادامه نوشته

به مناسبت 17 مرداد :روز خبرنگار

آفتاب - سرویس سیاسی: رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می‌دانیم

خبرنگاری، شغل شرافتمندانه‌ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد. این گروه که تمام همت‌شان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می‌شود.
آنان اهداف خاص خود را در چیدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعیت‌ها را براساس حقیقت محض بگوییم، مردم نیز از آنان روی برمی‌گردانند.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.


متن دیدگاه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌مناسبت روز خبرنگار به شرح زیر است: 

خبرنگاری، شغل شرافتمندانه‌ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد. این گروه که تمام همت‌شان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می‌شود. 

توجه داشته باشیم که خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد، خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاع‌رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می‌باشد، بر پایه دروغ و شایعه استوار است و نمی‌تواند منبع و مرجع باشد، اما می‌بینیم که بسیاری از بوق‌های استعماری و استبدادی برای جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ‌گویی و خبرسازی روی آورده و نمی‌دانند آنچه باعث افزایش رویگردانی مردم از آنان شده، همین حالت است. 

در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد. 

عصر انفجار اطلاعات است و هر حادثه‌ای
در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد.
که در هر گوشه این جهان اتفاق بیفتد، خیلی سریع با عبور بر شهپر اطلاع‌رسانی به اقصی‌نقاط جهان می‌رسد و حتی اخیراً در کنار خبر، تصاویر و فیلم آن نیز مخابره می‌شود. مانند تصاویری که در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائیل به غزه از جنایات و کشتار صهیونیست‌ها پخش شد و به دنبال آن ادعای مظلومیت کذایی گروه افراطی یهودی که بر اثر مظلوم‌نمایی و تبلیغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت. 

تصویر به شهادت رسیدن نوجوانی در آغوش پدر در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی که نگذاشت ندای ریاکارانه حقوق بشری اسرائیل و حامیان جنایت‌پیشه آن، در گوش مردم جهان بنشیند. 

این همه مرهون افزایش روزافزون خبرنگاران و توسعه ابزار اطلاع‌رسانی در جامعه است شایسته است انقلاب اسلامی
هر‌چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق را گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زیاد می‌شود.
پایه و اساس نظام خویش را بر پایه اطلاع‌رسانی صحیح و سریع قرار داده و با حضور خبرنگاران متعهد در صحنه رسالت آگاه‌سازی را انجام دهد. 

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، اینکه هر‌چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق را گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زیاد می‌شود. 

نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می‌دانیم آنان اهداف خاص خود را در چیدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعیت‌ها را براساس حقیقت محض بگوییم، مردم نیز از آنان روی برمی‌گردانند. 

به هر حال روز خبرنگار فرصت بسیار خوبی است تا من به عنوان مسئولی که در طول 30 سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده‌ام، از همه خبرنگاران تشکر کنم و بر روح بلند خبرنگاران شهید درود فرستم که خون پاکشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزایش آگاهی مردم به زمین ریخته شد.

30نمااا

سيد: وقتی رفتی نفهمیدم کی داره میره.حالا که اومدی میفهمم کی اومده...

هنوزم کم حرف میزنی ....

هنوزم ماتـی ....

هنوزم تو چشات عشقه....

حتماَ هنوزم دروغ نمیگی؟!

مثه يه كفتر، رو شونه من.

صفاي قدمت

اینم به یاد فرامرز قریبیان با اون عینکش!


پیشنهاد فیلم:درخشش ابدی یک ذهن پاک یا آفتاب ابدی ذهنی بی‌آلایش (Eternal Sunshine of the Spotless Min

عنوان فيلم:  آفتاب ابدی یک ذهن پاک

کارگردان: Michel Gondry

سال ساخت: 2004

کشور سازنده : آمریکا

درجه فيلم:  R برای لحن و گفتار، مصرف مواد مخدر و برخی صحنه های جنسی

درباره فيلم:
“جول” که آدمی خجالتی و تا حدی ساده است، در یک مسافرت ساحلی با دو نفر از دوستانش، با “کلمنتاین” که دختری کم‌فکر و پرانرژی است آشنا می‌شود. بعد از مدتی این دوستی به پایان می‌رسد و کلمنتاین دست به یک عمل پاک‌سازی حافظه از طریق شرکت لاکونا می‌زند...

افتخارات و جوایز:
اسکار بهترین فیلمنامه اصلی (۲۰۰۵ میلادی)
نامزد اسکار بهترین بازیگر زن برای کیت وینسلت
گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی یا موزیکال
گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا موزیکال
گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم کمدی یا موزیکال
گلدن گلوب بهترین فیلمنامه


پی نوشت:این فیلم پیچیده ترین فیلم عمرم هست که با دوبار دیدن بازم خیلی چیزا ازش نفهمیدم

صفحه یک سکانس تماشایی مجله معززی نیا(24)از دست ندهید خیلی خوبه ویژه مرداد.

سخنان مهم سید محمد خاتمی درباره آزادی عدالت دین اصلاحات ادعاهای اخیر و آینده کشور

سیدمحمد خاتمی: آزادی شرط مهم تامین عدالت در جامعه است

باید ادعای کمک چند میلیارد دلاری برای ضربه زدن به انقلاب پیگیری شود

آفتاب - سرویس سیاسیرئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «استقلال، وحدت و تمامیِت ارضی از مظاهر مهم عدالت اجتماعی است»، تصریح کرد: «هیچ‌کس به بهانه استقلال و تمامیت ارضی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قوانین از بین ببرد؛ چه رسد به اینکه با بی‌قانونی و تجاوز از حدود قانونی آزادی را سرکوب کنند.» 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با دانشجویان عضو انجمن فرهنگ و سیاست شیراز گفت: «امیدوارم باز شاهد فضاهای بازو با نشاط به خصوص در دانشگاهها باشیم تا دانشجویان با آزادی کامل بتوانند بحث و صحبت کنند و ادامه فضای کنونی رابه زیان همه می‌دانیم.» 

وی افزود: «بر این باوریم که مسیر درستی انتخاب نشده است که بعد ازیک سال که مردم و به خصوص اصلاح‌طلبان و نخبگان جامعه هزینه‌های فراوانی پرداخته‌اند و با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند، باید همه دریافته باشند که تمام جامعه و نظام و حاکمیت زیان کرده‌اند و مردم از حکومت دورتر شده‌اند.» 

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: «اگر حکومتی پایگاه مردمی‌اش را از دست بدهد ولو اینکه ابزار و امکانات قدرتمندی هم در اختیار داشته باشد آینده خوبی ندارد.» 

به گزارش آفتاب، به نقل از روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی؛ وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه اظهار داشت: «مطالبی که گفتید خوب بود و سئوال های مهمی مطرح کردید و فکر می‌کنم اینها دغدغه‌های بسیاری از جوانان ما است که نگران وضع کشور و آینده خود هستند.» 

رئیس‌ دولت اصلاحات افزود: «در مورد اصلاحات این نظر درست است که به لحاظ نظری کار سنجیده و جامع کم شده است در نتیجه هر کس از ظن خود مواضع و مطالبی داشته که احیانا سوء‌استفاده هم از هر طرف شده و لااقل سوءتفاهماتی را به‌وجود آورده است.» 

وی یادآور شد: «گرچه بعد از دوران ریاست جمهوری در این مورد تلاش خوبی صورت گرفت و حاصل کار هم تبیین مطالب اصلاحات در چند جلسه بود که اگر به آن مراجعه کنید موضوع قابل توجه و در خور بحثی را خواهید یافت.» 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: «شما

جریان ضدنظام و تمامیت‌خواهانی که چهره دینی و انقلابی به خود می‌گیرند با اصلاحات مخالف هستند.
می‌توانید بینید که ما چگونه به اصلاحات و کشور و جامعه نگاه می‌کنیم؛ البته به دنبال آن هم اصولی را تحت عنوان "دیروز؛ امروز و فردای ایران در آیینه اصلاحات" تدوین کردیم که در اختیار همه است و اصول موضوعه‌ای را که برای اصلاحات تعریف کردیم در آنجا هست.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «اگر امروز در جامعه فضای باز و آزاد وجود داشت می‌توانستیم بهتر وگسترده‌تر به این بحث‌ها بپردازیم ولی الان هم درها برای بحث کردن بسته نیست»، گفت: «آنچه درباره اصلاحات و آینده آن گفتید؛ اگر کمی آن را توسعه و تعمیم دهیم و به آینده ایران و جمهوری اسلامی و کشور بپردازیم جالب‌تر است. باید ببینیم وضعیت کنونی ما در جامعه چگونه است؟» 

وی افزود: «ملت و مردم ایران در ظرف یک قرن دو انقلاب کرده‌اند، یکی انقلاب مشروطیّت و دیگری انقلاب اسلامی که خود نشانه ظرفیت و عظمت این ملت است؛ در هر دو جریان عنایت به دین و در عین حال گرایش به آزادی و مردم‌سالاری و ضدیِّت با استعمار و استبداد در آن وجود داشته است.» 

خاتمی تاکید کرد: «اینک پرسش این است آیا وضعیت کنونی مسیر را منحرف کرده است؟ و آنچه ایجاد شده و می‌شود می‌تواند جلوی مسیری که بیش از 100سال سابقه دارد و راهی را که ملت انتخاب کرده است بگیرد؟ یا اینکه با وجود هزینه‌هائی که برای مردم و کشور ایجاد شده و می‌شود مسیر همان است که بود و جامعه در آن رو به‌جلو می‌رود؟ و نیز باید این امر مورد بحث و بررسی قرار گیرد که نسبت نظام و آینده ملت با دین، آزادی و مردم‌سالاری چه می‌شود؟» 

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد: «به نظر من اصلاحات امر تازه‌ای نیست، پیش‌تر بوده است و امروز آشکارتر و نیرومندتر و به اقتضاء شرایط زمان و مکان صورت خاصی یافته است.» 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: «معتقدم اصلاحات از دو سوو توسط دو قطب کاملا متضاد؛ مورد تهاجم و فشار است؛ یکی از سوی کسانی که می‌گویند اصلاحات توهمی بیش نیست و چنین القاء می‌کنند که اگر مراد این باشد که در جامعه مردم‌سالاری حاکم شود، نظام و جریانی که در پرتو انقلاب به وجود آمده است با مردم‌سالاری سازگار نیست! این جریان با نفی انقلاب اسلامی و قانون اساسی اصولا اصلاحات را امری ناممکن و واهی می‌داند و می‌گویند مردم باید دست از اسلام و جمهوری اسلامی بردارند و راه خودرا خارج از آن جستجو کنند.» 

وی افزود: «در این دیدگاه یا دین به کلی رد می‌شود یا دست بالا آن را امری فردی می‌دانند
امروز اصلاحات آشکارتر و نیرومندتر و به اقتضاء شرایط زمان و مکان صورت خاصی یافته است.
که نباید در عرصه اجتماعی و سیاسی دخالتی داشته باشند و طبعا اصلاحاتی را که پای‌بند دین و وفادار به اصل نظام باشد از اساس امر غلطی می‌دانند و آن را مورد حمله و فشار قرار می‌دهند.» 

سید محمد خاتمی تاکید کرد: «آنچه خصوصا در این مرحله اخیر پدید آمده و رفتارها و سیاست‌های نادرست موجود این تفکر را تقویت می‌کند که نظام جمهوری اسلامی نظامی است که با حقوق مردم و معیارهای یک جامعه آزاد و آباد پیشرفته نا‌سازگار است و اصلاحاتی که می‌گوید این نظام و انقلاب را قبول داریم ولو اینکه خواستار اصلاح انحرافات باشد معنی ندارد.» 

وی با بیان اینکه «اصلاحات به این معنی، مثل خود جمهوری اسلامی مطرود و مردود به حساب آورده می‌شود»، اظهار داشت:«به نظر من سلطه‌گران جهانی هم با اصلاحات دشمنی دارند؛ می‌دانیم که انقلاب اسلامی لطمه‌های بزرگی به موقعیت و منافع نامشروع قدرت‌های توسعه‌طلب زده است.» 

رئیس بنیاد باران یادآور شد: «بعد از کودتای 28 مرداد برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سنگینی شد تا ایران را به پایگاه محکم این قدرت‌ها به خصوص آمریکا در منطقه تبدیل کند و در واقع آنان منافع حیاتی خود را در حمایت ار رژیم کودتا تعریف کردند. انقلاب آمد واین توطئه و نقشه را به هم زد نه تنها ایران را از چنگ آنها خارج کرد بلکه سبب شد معادلات در کل منطقه به زیان آنها و به نفع مردم ایران و منطقه به هم بخورد.» 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: « اینکه می‌گوییم دشمنی این قدرت‌ها با اصلاحات اصیل جدی است برای این است که اگر نتیجه انقلاب همان باشد که اصلاحات می‌خواهد یعنی استقرار نظم و نظامی که در عین پای‌بندی به دین و وفادار به هویت فرهنگی - دینی جامعه در آن حقوق مردم و آزادی‌های اساسی و پیشرفت و ترقی کشور تامین می‌شود و شاهد حکومتی باشیم که بر آمده از اراده و رای مردم و مسئول در برابر آنان است این خودش الگو می شود و برای آنان که می‌خواهند بر آدم و عالم مسلط باشند و حکومت های منطقه وابسته به آنان باشد بسیار خطرناک است و اصلاحات برای آنان قابل تحمل نیست.» 

وی در مورد گروه دوم نیز گفت: «فشار دیگر از سوی جریان‌هائی است که گرچه ظاهر دینی و انقلابی به خود می‌گیرند ولی راه و کارشان با روح انقلاب و آرمان های ملت سازگار نیست.» 

خاتمی توضیح داد: «جریانی تمامیِّت‌خواه که میانه‌ای با مردم و حقوق آنها ندارد و از اسلام و انقلاب چهره‌ای خشن و زشت ارایه می‌دهد و خواستار حذف همه کس و همه
اصلاحات از دو سو توسط دو قطب کاملا متضاد؛ مورد تهاجم و فشاراست.
چیز است که با توهمات و تنگ نظری آنان سازگار نیستند، این جریان هم با اصلاحات دشمن است.» 

وی همچنین اظهار داشت: «البته منظور این نیست که هر کس اصلاحات را نپذیرد بد است، کم نیستند جریانها و کسانی که اختلاف سلیقه با اصلاح‌طلبان دارند ولی محترمند و واقعا می‌خواهند در درون نظام و با معیارهای اصلی آن به سر ببرند و آن جریان فوق الذکر با این جریان‌های اصیل و منطقی غیر اصلاح‌طلب هم مخالف هستند.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: «امروز شاهد هستیم چه بی‌پروا همه کسانی که خواست های قانونی دارند و به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم احترام می گذارند و پای بند موازین انقلاب و امام هستند ؛ فتنه‌گر می‌خوانند و هرگونه فکر و روشی را که از سوی یک جریان پسندیده نشود براندازی معرفی می‌کنند.» 

وی تصریح کرد: «امروز بسیار از کسانی که تحت فشارند و یا در زندان به‌سر می‌برند آیا دین را منکر شده‌اند؟ آیا نظام را قبول ندارند؟ خیر اصل نظام را قبول دارند و بر آن پافشاری می‌کنند و پای‌بند هستند، منتهی خواست‌هائی دارند و بر آزادی‌های قانونی و حقوق مردم تکیه می کنند و از مسئولان مسئولیت می‌طلبند ولی چه آسان مورد اتهام و فشار قرار می‌گیرند.» 

خاتمی با بیان اینکه «مردم ما آزادی استقلال و پیشرفت را بیش از صد سال است که طلب کرده و می‌کنند»، اظهار داشت: «امام از موضع دین خواستار رفع عقب ماندگی و دفع استبداد و استعمار شد و رمز پیروزی انقلاب هم همین بود؛ما هم همین را می‌گوئیم.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: «ما در دوره اصلاحات چشم‌انداز 20ساله را تدوین کردیم و اینک می‌پرسیم چرا رشد 8% جای خود را به رشدی بسیار کمتر بلکه رشد منفی داد؟ و این در حالی است که در این چند سال بیش از 400 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم.» 

وی ادامه داد: «در برنامه پنج‌ساله چهارم (که متاسفانه اجراء نشد) برای تامین رشد 8 درصدی آن طور که به خاطرم هست نیاز به 200 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم که قرار بود حدود نصف آن از درآمدهای نفتی و غیر نفتی و بقیه با جذب سرمایه و امکانات خارجی تامین شود. حال در کمتر از 5 سال 400 میلیارد دلار حاصل شده است با آن چه کردند؟» 

رئیس بنیاد باران همچنین اظهار داشت: «من نمی‌گویم خدای ناکرده حیف‌و میل یا سوء‌استفاده شده است ولی می‌گویم سوءتدبیر بوده است که اگر نبود
استقلال، وحدت و تمامیِّت ارضی از مظاهر مهم عدالت اجتماعی است.
می‌شد فاصله 20 ساله را خیلی کمتر طی کرد در حالی‌که خیلی از آن نقطه هدف دورتر شده‌ایم.» 

وی تاکید کرد: «اگر کسی گفت آن یک میلیارد دلاری که دیوان محاسبات گفت گم شده کجا است او مجرم است؟ و من می‌گویم بررسی شود که همه در آمدهای سرشار در مسیر پیشرفت، عدالت و تقویت کشور و اعتلاء انقلاب مصرف شده است یا خیر؟» 

سید محمد خاتمی با بیان اینکه «می‌بینیم که در مقابل برای توجیه سیاست‌ها و رفتارهای غلط و حتی سرکوب به دروغ و تهمت و ناسزا گوئی متوسل می‌شوند»، گفت: «به جای رسیدگی به واقعیت‌ها و جلوگیری از سقوط کشور و لطمه دیدن انقلاب ادعا می‌کنند که میلیاردها دلار از خارج در اختیار کسانی قرار گرفته است برای ضربه زدن به انقلاب.» 

وی تصریح کرد: «چرا همین امر پیگیری نمی‌شود تا اگر واقعیت دارد (که از همین گفته معلوم است که دروغ‌پردازی ناشایسته است) تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازی‌هایی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است برخورد شود.» 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «این تهمت‌ها وقتی از سوی کسانی مطرح می شود که موقعیت حساس را در نظام و جامعه اشغال کرده‌اند و ایجاب می‌کند که عادل باشند و دقیق حرف بزنند و مدافع حق و حقیقت باشند؛ تاسف‌بارتر است.» 

وی یادآور شد: «گرچه وقتی از تریبون مقدس نماز جمعه با کمال بی‌پروائی مرجع جلیل‌القدر و بزرگواری که افتخار عالم تشیع است دست‌نشانده و دست‌پروره انگلیس معرفی می‌شود و کسی با آنها برخورد نمی‌کند چه توقعی داریم که به دیگران اهانت نکنند و بهتان نزنند؟» 

خاتمی با بیان اینکه «آیا در بررسی لوایح و مصوبات و بودجه و بررسی صلاحیت‌ها هم همین معیارهای باطل را به کار نمی‌گیرند و سبب بدبینی به نظام و لطمه خوردن به انقلاب نمی‌شوند؟»، گفت: «اگر قوه قضائیه با این موارد برخورد کند ما شاهد بد اخلاقی‌ها و بدرفتاری‌هائی نبودیم که متاسفانه به نام نظام و انقلاب صورت می‌گیرد و برای توجیه جفاهائی که به ملت می‌شود و برای موجه جلوه دادن فضای ناامن امنیتی و ناسالم بر جامعه است.» 

وی ادامه داد: «پیشرفت کشور و تامین حق و حرمت و آزادی مردم به جای خود، چرا به نام اسلام و انقلاب بدترین بد اخلاقی‌ها را مرتکب می‌شوند و رواج می‌دهند؟» 

رئیس‌جمهورسابق کشورمان با تاکید بر اینکه «به هر حال آنچه
ما در دوره اصلاحات چشم‌انداز 20ساله را تدوین کردیم و اینک می‌پرسیم چرا رشد 8% جای خود را به رشدی بسیار کمتر بلکه رشد منفی داد؟ و این در حالی است که در این چند سال بیش از 400 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم.
مورد نظر است رعایت همین قانون اساسی است»، گفت: «نمی‌گوئیم قانون اساسی وحی منزل است ولی مبنای محکم نظم اجتماعی است که باید از سوی همگان به خصوص حکومت مراعات شود.» 

وی یادآور شد: «از جمله اصول مهم قانون اساسی اصل نهم است در این اصل، آزادی، استقلال، وحدت و تمامیّت ارضی تفکیک ناپذیر و هم طراز آمده‌اند.» 

رئیس بنیاد باران افزود: «در طول تاریخ، جباران با القاء تقابل میان حق و حرمت و آزادی مردم با امنیت رفتارهای غیر مسئولانه و ظالمانه خود را توجیه کرده‌اند و در دوران اخیر تاریخ با تقابل میان آزادی و عدالت نفس‌گیرترین خودکامگی‌ها را (دیکتاتوری پرولتاریا) برقرار کردند.» 

به گفته خاتمی؛ اگر ما جامعه را دارای وجود مستقل بدانیم باید بپذیریم که استقلال، وحدت و تمامیِّت ارضی از جمله مظاهر مهم عدالت اجتماعی است. 

وی توضیح داد: «در اینجا نه تنها آزادی در برابر اینها نیست بلکه هم‌طراز و همراه این‌ها است، بطوریکه نه کسی می‌تواند به بهانه آزادی، استقلال و تمامیت ارضی و وحدت جامعه را خدشه‌دار کند و مثلا بگوید آزادی است که جاسوسی کند یا آزادی است که جامعه را دچار تفرقه کند و...از طرف دیگر هی‌چکس به بهانه استقلال و تمامیت ارضی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قوانین (توجه فرمائید حتی با وضع قوانین) از بین ببرد چه رسد به اینکه با بی‌قانونی و تجاوز از حدود قانونی آزادی را سرکوب کنند.» 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: «همچنین در قانون اساسی ما امنیت جامعه و افراد بسیار مهم تلقی شده است، این همه تاکید بر عدم تفتیش عقاید، عدم دخالت در امور شخصی مردم، پاسداشت آزادی‌ها، هزینه نداشتن نقد قدرت و...در قانون اساسی جهت جامعه مورد نظر و حکومت را نشان می‌دهد.» 

وی با بیان اینکه «ما می‌گوئیم همین‌ها عمل شود در این صورت است که نظام تقویت می‌شود»، اظهار داشت: «به نظر ما آزادی خود از بارزترین مصداق‌های عدالت و در عین حال شرط مهم تامین عدالت در جامعه است.» 

رئیس بنیاد باران ادامه داد: «در مورد اصلاحات آن چه را بارها گفته‌ام باز هم تکرار می‌کنم که چون ریشه در خواست تاریخی مردم دارد از بین رفتنی نیست، منتهی راه‌های کم هزینه‌تر و پرفایده‌تر برای تامین صلاح و فلاح جامعه وجود دارد. در این مدت مردم و جامعه و کشور و نظام هزینه‌های سنگینی پرداخته‌اند و وضعیتی پیش آمده که هم کشور زیان دیده و هم دشمنان از وضعیت سوء استفاده کرده‌اند.» 

وی تاکید کرد: «باید به قانون بازگشت و همگان به خصوص حاکمان باید قانون اساسی را مبنای عمل و وجهه همت خود قرار دهند و توهم‌هایی که با روح انقلاب و با وجدان جامعه ناسازگار است و به زور دورغ و تهمت باید جا بیافتد و مبنای عمل قرار گیرد، کنار گذاشته شود.» 

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: «باید به وضعی برگردیم که نقد و انتقاد هزینه نداشته باشد، مشارکت در عرصه سرنوشت براندازی و فتنه به حساب نیاید و آزادی‌های اساسی تضمین شود، فضای امنیتی به فضای سالم و آزاد و قانونی مبدل گردد و با حرکت به سوی انتخابات آزاد و سالم ؛طمانینه و امید به جامعه بازگردانده شود و چنین باد!»

پیشنهاد فیلم : هفت دقیقه تا پاییز

هفت دقیقه تا پاییز    (1388 /ایران)
کارگردان: علیرضا امینی
تهيه کننده: سیدجمال ساداتیان
فيلمنامه‌نويس: محسن طنابنده – بازنویسی: علیرضا نادری
بازیگران: هدیه تهرانی – حامد بهداد – محسن طنابنده – خاطره اسدی
مدت: 100 دقيقه
صدابردار: امیر پرتوزاده
صداگذار: محسن روشن
طراح صحنه و لباس: محمد صالح افزون
چهره پرداز: میترا آقامیری
فیلمبردار
: علی برازنده
جلوه های ویژه: هدیش بیگدلی شاملو
تدوینگر: هایده صفی یاری
موسیقی: علی کهن دیری

خلاصه داستان: تلاش های یک خانواده برای بازگرداندن آرامش به زندگی یک زوج جوان ، حوادثی را به وجود می آورد.
بيوگرافي کارگردان:
سال و محل تولد: 1349 - اراک
میزان تحصیلات: کارشناسی تئاتر

فیلم‌شناسی کارگردان:

سازنده آثار : نامه های باد – دانه های ریز برف – کنار رودخانه – زمان می ایستد – استشهادی برای خدا

نقدهای مجله سینمایی24 را در این شماره و شماره قبلی در مورد این فیلم  از دست ندهید.

مقاله آرشیوی از زن فمینیست ایرانی درباره ارتباط زلزله وزنان!

اهریمن انگاری” زنان و نسبت دادن تمامی بلایای آسمانی و زمینی، از زلزله و سیل گرفته تا جنگ و قحطی، نه تنها موضوع تازه ای نیست بلکه تاریخ درازی هم دارد. در همین سالهای اخیر، بنیادگرایان مذهبی در استان آچه اندونزی، زنان را مسبب “سونامی” دانستند، و واعظان الجرایزی هم هر بار که زلزله ای می آید آن را به رفتارهای نامناسب زنان ربط می دهند. در دنیای مسیحیان و یهودیان و هندوهای بنیادگرا هم اوضاع به همین منوال است.

اما این یادداشت کوتاه نه درباره فرهنگ اهریمن انگاری زنان و نه رویکرد بنیادگرایان مذهبی به زن و بدن و ذهن زن است. این یادداشت کوتاه فقط برای تلنگر زدن به خودمان نوشته شده است؛ به مصداق سوزنی که باید به خودمان بزنیم در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت الاسلام صدیقی می زنیم. ارتباطی که امام جمعه تهران بین حجاب و رفتار زنان با زلزله برقرار کرده، با هیچ توجیه منطقی و علمی همخوانی ندارد اما بسیاری سیاستمداران، حتی بسیاری از روشنفکران و به تبع آنان، آدمهای عادی، بارها نسبتهایی به همین اندازه ضد زن، میان حجاب و رفتار زنان با ناهنجاری های عمومی برقرار کرده اند و هیچگاه این چنین از سوی جامعه مورد سرزنش یا تمسخر قرار نگرفته اند. منظور من در اینجا مسئولان دولت احمدی نژاد نیست که ارسال اس ام اسهای مستجهن از سوی زنان به همکاران مردانشان را از علل افزایش طلاق می دانند، یا روحانیون تندرویی که از روبنده، برای پاک کردن صورت مساله ای به نام زن دفاع می کنند. منظور من خود شما هستید، بله، خود شما، آقایان! همه کسانی که اظهارات امام جمعه تهران را خلاف قواعد علمی ثابت شده در مورد علل وقوع زلزله دانسته اید و در یک بعد از ظهر مطبوع بهاری، چای را که مادراتان، زنتان، خواهرتان یا حتی دوست دخترتان جلویتان گذاشته، هورت کشیده اید و مفرح شده از صحبتهای امام جمعه، زندگی و کارتان را ادامه داده اید بی آنکه حتی یک لحظه فکر کنید شما، خود شما نیز عضو همان باشگاهی هستید که امام جمعه تهران از بلندپایگان آن است! تعجب می کنید؟ می پرسید چرا؟ !
همه ما زنان ایرانی، از همان سالهای اول زندگی مان، حداقل در راه مدرسه، اگر نه در خانه، آزار جنسی را که با متلکهای ظاهرا ساده شروع می شد و تا تعقیب و گریز، دستمالی و تهدید به تجاوز در کوچه های خلوت یا مکانهای خیلی شلوغ را تجربه کرده ایم. ترس از مردان، از نگاهشان و از اینکه دنبالت راه بیفتند، همواره فضای کوچه و خیابان را برای ما ناامن کرده است. و عاملان این آزار جنسی مدام، چه کسانی بودند؟ شما! بله، خود شما! به من نگویید که می توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه حداقل یک بار به زنان متلک گفت؛ بی اغراق، این بخشی از روند بزرگ شدن برای مردان در ایران است. تجربه ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی شود! و در عوض، در آن سوی دیگر، تذکرها و فشار مداوم خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برای پوشاندن خود، و بیشتر پوشاندن خود، بدن خود، خنده های خود، شادابی و زیبایی کودکی و نوجوانی و جوانی خود و ذهن و تمایلات و خواسته های خود، بخشی از روند بزرگ شدن برای زنان در ایران است. روندی که اتفاقا شما آقایان، بله همین شما، حتی در آن هم سهیم هستید؛ حتی اگر نوجوانی بیش نباشید.
لطفا یک بار هم که شده جلو آینه بایستید و از خود بپرسید: اولین باری که به دختری متلک گفتم کی بود؟ اولین باری که به خواهرم، یا حتی به مادرم، یا دخترخاله ام یا دوست دخترم گفتم روسریت را بکش جلو یا آرایش نکن جلوی هر مرد و نامرد غریبه کی بود؟ می بینید؟! شوخی بامزه ای نیست: شما همان مرد و نامرد غریبه اید که خیابان را برای خواهر و مادر و دختر دیگران ناامن می کنید و در عین حال، همان مرد محرمی هستید که زن و خواهر و مادرتان را بیشتر و بیشتر می پوشانید تا از مرد و نامردغریبه محفوظ بمانند و این عین همان کاری است که همان مرد و نامرد غریبه با زن و خواهر و مادر شما و زن و مادر و خواهر خودش به طور همزمان می کند! برایش هم توجیه دارید: مردها اینطوری اند! اصلا اینطوری به دنیا آمده اند! چشمشان دنبال زنهاست!  (و اغلب، با وجود وجه منفی که این صفت دارد، وقتی به مردان نسبت داده می شود، با تسامح عمومی مواجه می شود) و از آن طرف هم لابد مردها ناموس پرستند (و باز هم سرکوب زنان در خانه، جنبه ای مثبت می یابد)، اسلام گفته که خودت را بپوشان! و اگر روشنفکرتر باشی: من حال گشت ارشاد و آژان و آژان کشی ندارم یا حوصله حرف مردم را ندارم!
خب امام جمعه فلک زده تهران هم که چیزی غیر از این نگفته که شما گفته اید و می گویید: گفته زنها، با بی حجابی شان فساد می آورند چون باعث می شوند مردها تحریک شوند. و فساد، زلزله می آورد. گیرم دومین جمله را شما اینطوری نمی گویید اما مثلا می گویید فساد چیز بدی است چون بی بندو باری می آورد و طلاق را زیاد می کند و انواع بلایای اجتماعی را دامنگیرمان می کند که کم از زلزله ندارد. و اگر نبود این توجیهات، چگونه دایره معیوب آزار جنسی روزانه زنان توسط مردان و افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب و عفاف، در ظاهرا برای کم کردن آزار جنسی روزمره تداوم می یافت، بی آنکه اصل داستان دیده شود؟
چگونه می توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشتهای ارشاد، پشتوانه ایدئولوژیک می سازد و…نقد داشته باشیم بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی مان بازی کرده ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده پنداشتن عمل متداول متلک گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده ایم؟
می بینید: این ما فمینیستها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از اینکه به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می گویید، ما متلک می شنویم، شما ما را در حجاب می کنید، ما در حجاب می رویم.

راه از میان بردن این تقسیم بندی، انکار آن نیست، تکرار جمله کلیشه ای زن و مرد هر دو انسانند، فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله، شما آقایان، یاد بگیرید نه فقط جلو آینه، بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان، به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی “خود” به عنوان یک “مرد” سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض آمیز موجود داشته اید به نقد بکشید. دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می شود و نه از آدمهایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران، جایی بهتر برای زندگی کردن باشد. تا آن زمان، که امیدوارم چندان دور نباشد، راستش من چندان فرقی بین حجت الاسلام صدیقی با هر یک پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی بینم؛ غیر از اینکه او اقلا در آنچه هست و آنچه می گوید، یک روتر است!

*شادی صدر*

اجتماعی: خبر بد

بارداری در میان گروه سنی 18 و 19 ساله کشور‌ افزایش یافته است

آفتاب: متخصص زنان و زایمان با هشدار نسبت به افزایش و عوارض سقط‌های غیرقانونی در کشور، گفت: متاسفانه بارداری در میان گروه سنی 18 و 19 ساله کشور‌ افزایش یافته است.

دكتر ژانت مهجوری، افزود: یكی از نتایج سخت بودن شرایط ازدواج برای جوانان برقراری روابط به دور از نظارت

اغلب دختران و زنانی با طیف سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله به دلیل بارداری ناخواسته و از ترس آبرو اقدام به سقط جنین می‌كنند و این درحالی است که این عمل عوارضی همچون پاره‌گی رحم، نازایی ثانویه، خونریزی طولانی و سقط ناقص را موجب می‌شود.
والدین و خانواده در میان برخی از جوانان است و چنانچه داوری درباره پیامدهای اخلاقی و ارزشی این روابط را مسكوت بگذاریم، پیامدهای دیگر این روابط از جمله سقط‌های غیرقانونی و خطرناک لزوم آگاهی‌بخشی به جوانان به‌ویژه دختران و زنان دوچندان می‌شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به انجام سقط جنین توسط ماماهایی كه شرایط انجام آن را رعایت نمی‌كنند، گفت: اغلب دختران و زنانی با طیف سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله به دلیل بارداری ناخواسته و از ترس آبرو اقدام به سقط جنین می‌كنند و این درحالی است که این عمل عوارضی همچون پاره‌گی رحم، نازایی ثانویه، خونریزی طولانی و سقط ناقص را موجب می‌شود. 

مهجوری ادامه داد: اغلب افرادی که برای انجام سقط جنین مراجعه می‌کنند اغلب دختران و زنانی هستند كه به دلیل فقر مالی و از روی ناچاری به عقد موقت تن داده‌اند. این افراد به دلیل بارداری ناخواسته، فقر فرهنگی، عدم آگاهی از روش‌های جلوگیری از بارداری نوین و ترس از آبروی خود حاضر به انجام این کار می‌شوند.

به گفته این متخصص زنان سقط جنین در شرایط و امكانات غیر بهداشتی و استریلیزه انجام می‌شود و در كنار انجام سقط‌های غیرقانونی توسط افراد ناشناس، داروها و آمپول‌های این عمل نیز در بازارهای سیاه همراه با عارضه به فروش می‌رسد که سقط ناقص را سبب می‌شود.

حادثه 14 خرداد

آفتاب: خانواده تعدادی از سرداران شهید دفاع مقدس از جمله خانواده‌های سرداران شهید حمید باکری، شیرودی و اسماعیلی، (پد‌ر و مادر سه شهید) رحمانی (پدر سه شهید) نوراللهی، زحمت‌کش و سقایی و همچنین جمعی از جانبازان و سرداران دفاع مقدس در روز عید نیمه شعبان با یادگار حضرت امام خمینی(س) دیدار کردند.


به گزارش جماران، در ابتدای این نشست صمیمی تعدادی از خانواده شهداء به نمایندگی از جمع حاضر به ایراد سخن پرداخته و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلیمن رحمانی پدر سه شهید با اشاره به حادثه 14 خرداد ماه خطاب به یادگارگرامی امام، خاطرنشان کرد: از توهینی که به شما شد، من خرد شدم و دیگر خانواده‌های شهداء نیز این احساس را داشتند. عده‌ای درکنار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (س)هم خجالت نکشیدند و آن اقدام را انجام دادند.

اسماعیلی پدر سه شهید نیز خطاب به یادگارامام گفت: ما در کنار شما ایستاده‌ایم.

دراین نشست تعدادی از خانواده‌های شهداء نیز به پخش برنامه‌های یک سویه و ارائه گزینشی سخنان حضرت امام خمینی(س)اعتراض کردند. در این دیدار خانواده شهدای شرکت کننده بار دیگر دراین نشست حادثه 14 خرداد و توهین به یادگار حضرت امام خمینی را محکوم کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز در ادامه این نشست صمیمانه ضمن تبریک نیمه شعبان تصریح کرد: روز نیمه شعبان، روزانتظار است و هر کس می‌تواند فلسفه انتظار را در وجود خود مرور کند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص)مبنی‌بر اینکه بالاترین عبادت‌ها انتظار فرج است، تصریح کرد: چرا درمیان این همه عبادت انتظار دارای این همه اجر است؟

چون دوران انتظار دوران هجوم حوادث است و در هجوم حوادث ایستادن و استقامت و برحق پایفشاری کردن سخت می‌شود. در حالی‌که به تعبیر قرآن کریم در دوره پیروزی دین‌دار بودن سخت نیست.
 درآیه قرآن هم ذکر شده است که إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا که می فرماید مردم  در حال فتح‌و ظفر فوج، فوج به دین وارد می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: زمانی که از هر سو فشار زیاد است اگر کسی برحق پای فشرد و منتظر واقعی بود به درجه‌ای می‌رسد که بالاترین عبادت‌ها را انجام داده است.

یادگار گرامی امام با بیان اینکه اگر به حقیقت نگاه داشته باشیم، خداوند درهای رحمت را می‌گشاید، خاطرنشان کرد: وقتی فشارها بالا می‌رود خداوند را‌ه‌ها را باز و دل‌ها را شاداب می‌کند. روزعاشورا کرب از حضرت سیدالشهداء زمانی برداشته شد که ایشان در اوج سختی‌ها دل را به خدا داد. إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ که تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ بعد از ثُمَّ اسْتَقَامُوا ذکر شده است. ربنا الله گفتن راحت است اما استقامت سخت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به اینکه استقامت دراز‌مدت است، افزود: مهم این است که انسان از لطف خدا ناامید نشودغ در هر نقطه‌ای درک صحیح خود را از مسائل فراموش نکند و بداند که سختی در راه خدا لازمه سعادت است.

وی با بیان اینکه مرز بین خدا و غیرخدا هوای نفس است تصریح کرد: در بیان حضرت امام(س)نیز فرق بین ریاضت صحیح و باطل این‌گونه ذکر شده است که اگر کاری به خاطر خدا باشد ریاضت صحیح است و اگر به خاطر این باشد که فرد قدرتمند شود یا هدف دیگری غیر از خدا باشد غیرصحیح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی افزود: نباید در انتظار عجله داشته باشیم. البته صبر با دست روی دست گذاشتن متفاوت است و صبر به این معنا است که هر فردی در هر جایی پای برحقیقت بفشارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دوره انتظار دوره سختی است و صبر خیلی زمان‌ها به دل مردگی وافسردگی منجر می‌شود، افزود: صبرحقیقی نشاط آور است.صبری که مورد‌نظر خداوند است، صبری است که از آن نشاط بر می‌آید.

سیاسی

آفتاب: کروبی که پیش از این شورای نگهبان را مقصر اصلی در تقلب انتخاباتی دانسته بود، در جدیدترین اظهارات خود انتخابات 2 دوره ریاست جمهوری گذشته را نه تقلب بلکه یک کودتای نظامی دانست.

به گزارش سایت رجانیوز، مهدی کروبی گفت که تقلب تنها در انتخابات گذشته نبوده است بلکه احمدی‌نژاد 2 دوره ریاست جمهوری خود را مدیون کودتای نظامی سپاه است.

وی همچنین گفته است که در حال حاضر سیاست و فرهنگ و اقتصاد و دستگاه قضائی و همه و همه توسط سپاه در حال فتح شدن است.

سایت رجا‌نیوز در ادامه نوشت که کروبی گفت: سپاه و بسیج پس از کودتای نظامی همه نظام را غنیمت خود می‌دانند.

نیمه شعبان از راه رسید

امشب شب تولد مردی است که میاید تا انسانیت را کامل کند معنای واقعی زندگی را بیاموزد وعدالت واقعی را بین مردم جهان برپا کند

او از دیار محمد است وعطر و بوی محمد را میدهد

او میاید وما به امید آمدن او زنده ایم

او آخر وانتهای عاشقانه های ما و راه جدید و درست عاشقی کردن است

امشب شب بزرگی است قدر بدانیم

او ازنظر ها غایب است ولی همیشه دستگیر ما در لحظه های سخت است او بخشی از وجود ماست اگر خوب به خودمان بیاییم


این بقیه الله...

پیشنهاد فیلم:پاریس تگزاس

عنوان فارسی: پاریس ـ تگزاس

▪ کارگردان: ویم وندرس

▪ نویسنده:L.M. Kit Carson ، Sam Shepard

▪ با هنرمندی: هری دین استنتن (در نقش تراویس) , هانتر کارسون (در نقش هانتر)

▪ زمان فیلم: ۱۴۷ دقیقه 

جوایز"برنده نخل طلای کن1984

خلاصه داستان: پاریس تکزاس (Paris, Texas) فیلمی است ساخته ویم وندرس در سال ۱۹۸۴ درباره مردی که در صحرا گم شده و برادرش او را می‌یابد و به خانه برمی‌گرداند. نام فیلم از پاریس که محله‌ای در تکزاس است گرفته شده است. اگرچه هیچ صحنه‌ای از فیلم در آنجا فیلمبرداری نشده است.