نگاهی به فیلم مستند «دستور
آشپزی» ساخته محمد شیروانی
محمد شیروانی (١٣٥٢، تهران) کارگردان ایرانیست. از وقتی که اولین
فیلمش «دایره» از سال ١٣٧٧ در جشنواره فجر تهران و در کن فرانسه
جایزه گرفت، به طور جدی به فیلمسازی پرداخت و هفت تا فیلم دیگر
داستانی و دو تا فیلم بلند مستند ساخت. فیلمهای مستند «رئیس جمهور
میر قنبر» است و «لیلی کجاست» (در مورد محمد رضا درویشی، محقق
موسیقی سنتی ایران) شیروانی تا به حال ٢٤ تا جایزه داخلی و ١١ تا
جایزه بین المللی دریافت کرد.
.
دستور آشپزی مستندی است که از طریق وارد شدن به آشپزخانه هفت زن
خانه دار طبقه متوسط ساکن تهران می خواهد جلوه هایی از طعم، رنگ و بو،
شیوه آشپزی و عادات غذایی ایرانیان را به تصویر بکشد.. فیلم به شکلی آشکار و بدون رودربایستی جنبه یی
توریستی دارد و می کوشد تماشاگر آن ور آب را با آشپزی ایرانی به عنوان
نمادی از زندگی اجتماعی جامعه معاصر آشنا سازد. حتی انتخاب نوع غذاهای
طبخ شده در فیلم هم نمایانگر آن است که شیروانی می خواسته تماشاگر نا
آشنا با غذاهای ایرانی را با مستوره یی متنوع و رنگارنگ از غذاهای رایج
ایرانی آشنا کند؛ غذاهایی که قاعدتاً هر کدبانوی ایرانی با نحوه طبخ
آنها کم و بیش آشنا است و هر جهانگرد اهل امتحان کردن خوراکی های نا
شناخته سرزمین های بیگانه، دست کم نام آن غذا ها را شنیده یا با دیدن
شکل، شمایل و تصویر آنها، تمایل به امتحان کردن غذای مورد نظر را می
یابد.. اما فیلمساز می کوشد از ورای نمایش پرحوصله و
کشدار مراحل طبخ غذاهای ایرانی به نوعی نتیجه گیری فمینیستی هم برسد و
ظلم تاریخی مردان مشرق زمین به زنان را نیز به تصویر کشد. در خلال
تصاویر فیلم، آشپزی زنان و حضور بی وقفه شان در آشپزخانه، پذیرایی از
مردان و سفره آرایی و... قرار است به این نتیجه برسیم که زنان به طور
دائم و در بستری تاریخی مورد ظلم مردانه قرار گرفته اند.. این نتیجه گیری پایانی که در نیمه دوم فیلم مطرح
می شود، نه ارتباطی ارگانیک با تمهیدات و مقدمه چینی های نیمه اول دارد
و نه به صورت قائم به ذات دارای بنیانی منطقی است. ساده ترین نقیض این
رویکرد فیلمساز را می توان از این منظر مطرح کرد که در تمامی طول تاریخ،
در هر گوشه از جهان زنان به پخت و پز مشغول بودند و مردان سر میز یا سر
سفره یا به هر شکل دیگری به مصرف دسترنج زنان پرداخته اند؛ گیرم که در
گذر زمان نوع نگاه به این معادله در برخی جوامع تغییر کرده یا تلطیف شده
است. گیرم که در جوامع دارای بافت سنتی چون سرزمین ما، این معادله تغییر
ماهوی چندانی نداشته و نگاه مردسالار جامعه حتی در لایه های فرهیخته تر
خود با سکوت و انفعال، این چرخه تولید زنانه و مصرف مردانه را ادامه
داده باشد.
مازیار
فکری ارشاد:روزنامه اعتماد
+ نوشته شده در چهارشنبه ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ ساعت 17:5 توسط mohammad
|
سلام دوست عزیز: ممنون از حضورت! اینجا وبلاگ یه آدم عاشق سینما وسیاسته! وشامل عناوین سینمایی و تحلیلهای خبری و دیالوگهای به یادموندنی فیلمهای محبوبم هست به علاوه معرفی فیلمهای مهم و دیدنی که اکثرا ایرانی نیستند. این گوشه ای از برنامه ام تو این خانه مجازیه... امیدوارم دوستش داشته باشی.