چرا سینمای ما از اقتصادمان اسلامی تر است؟

شب گذشته برنامه 7 با دو هفته وقفه پخش مجددش آغاز شد و در نخستین برنامه پس از وقفه شاهد حضور یك چهره شاخص در بخش پایانی بود كه پس از نقد فیلمهای هالیوودی در "دیروز، امروز، فردا"، حالا سر از برنامه سینمایی درآورد تا منتقدانی كه سال‏ها از شات ها گرفته تا فیلمنامه نویسی و طراحی را مورد بررسی قرار داده اند و برای افزایش تجاربشان در هر یك از این حوزه ها بررسی های دقیق داشته اند، مقابل وی زانو بزنند!

 به گزارش سرویس فرهنگی هنری «آینده»، همان گونه كه پیبش بینی می شد، نه تنها فتیله برنامه 7، پس از جدل میان چند تهیه كننده و سازنده آثار زرد با اهالی این برنامه و چند اتفاق دیگر پایین كشیده شد، بلكه پس از دو هفته وقفه ای كه به واسطه ایام محرم در این برنامه افتاد، "هفت" این هفته در بخش پایانی میهمانی جالب داشت و او شخصی نبود جز حسن عباسی كه خود را دكتر می خواند و البته فریدون جیرانی نیز او را با لفظ "دكتر" خطاب می‏كرد؛ لفظی كه سال هاست به عباسی اطلاق می‏شود و هنوز سندش را علی رغم درخواست در اخبار پیشین، مشاهده نكرده ایم تا برای افكار عمومی رفع ابهام شود.
 

 عباسی كه پیش از این، خود را بهترین تحلیلگران دوران جنگ دانسته و گفته بود نیویورك تایمز او را  "مغز بزرگ استراتژی ایران" و "كسینجر اسلام" می داند، این بار به عنوان یك استراتژیست به بررسی سینمای دینی پرداخت و نتیجه گیری كرد كه به دلیل استفاده یهودیان از كلمه بانك، سینمای ما از اقتصاد ما اسلامی تر است. البته برخی صغری كبری های عباسی صحیح بود اما مشخص نشد چه میزان از كدهای خارجی كه این شخص برای تحلیل هایش می داد صحت دارد. 

این میهمان سفارشی كه تقریبا در همه حوزه ها استراتژیست است و دكترین دارد، مشخص نیست چه میزان از تكنیك سینما شناخت دارد و آیا اصلاً در طول عمرش یك فلیمنامه نوشته یا یك ساعت در كلاس تاریخ سینما نشسته كه موفق شده در جایی بنشیند كه متعلق به منتقدان استخوان خرد كرده ایران است كه اتفاقاً نگاه های پخته تری از سینما می دهند و هدفشان بیان چند بار ملك سلیمان در یك نقد به عنوان اثر شاخص نیست، حال آنكه خود عباسی تاكید می كرد این تیپ اثر بیشتر تاریخی است تا دینی! جالب آنكه مقابل چسباندن عنوان بانك به یهودی ها و بعد هم اتصال اسلامی بودن به سینمای ایران با توجه به اسلامی نبودن واژگان اقتصاد ما، جیرانی و فراستی متحیر مانده بودند و كمی بعد فراستی در تایید عباسی سر تكان داد!

شاید عباسی نداند، اما بسیاری از واژگان اصیل اسلامی و عربی در عبری نیز وجود دارد و اینكه ریشه كلمه ای عبری باشد و یا زمانی موردی برای بهره دادن بوده باشد، دلیلی بر بد بدون آن واژه و یا آن حرفه تحت لوای آن واژه نیست. مثلاً در زبان عبری كلمه "قرآن" به معنای خواندنی است و اتفاقاً برخی یهودیان در طول تاریخ درصدد برآمده بودند تا با استفاده از این مسئله یا واژگان دیگر عربی و اسلامی كه در زبان عبری نیز مشابهش وجود دارد، اسلام را متزتزل نشان دهند، حال آنكه به قول حكیمی، اسلام جدا از سایر ادیان و مذاهب نیست و نسخه كامل تر نرم افزار زندگی است و طبیعی است كه بسیاری از فایل های مشترك دین های پیش از خود را نیز داشته باشد.

به هر حال دوست داشتیم دیشب عباسی راجع به دكوپاژ ایسپشن یا مثلاً اِریال شات یا كلوز شات های این فیلم صحبت كند و بگوید كدام یك در كدام صحنه بهتر نقش فیلمبرداری را پررنگ جلوه می داد!

سوال تخصصی شد؟! یادمان نبود كه عباسی فیلمبرداری بلد نیست؟ می خواهید از فیلمنامه نویسی شروع كنیم یا كارگردانی یا صدابرداری یا هر حوزه ای این برادر استراتژیست به آن وارد است؟ دیشب با آوردن عباسی به تخصصی ترین برنامه سینمایی شبكه 3، به منتقدان سینما بی احترامی شد كه خودشان خبر ندارند و آن جا زدن شخصی به نام استراتژیست و صاحب نظر در حوزه سینمای دینی است كه سینمای هالیوود را یهودی، اغواگر و برای سرگرمی ملت ها می داند و اصلاً یكی از ماموریت های هالیوود را درگیر توهمات كردن، میداند.

 اگر قرار است از این پس حسن عباسی منتقد سینمای ایران باشد و باز هم در این كسوت از این استراتژیست(!) استفاده شود، توصیه می‏شود با هزینه صدا و سیما، یك بار این شخص به لوس آنجلس فرستاده شود و درك كاملی از سینمای هالیوود كه متشكل از كمپانی های بزرگ خصوصی است، پیدا كند، شاید تئوری هایش قدری ترك بخورد و حداقل بدین ترتیب با ارائه تحلیل های درست در برنامه 7، باعث نشوند، مخاطبان سینما نیز به كانال های ماهواره ای برای پیگیری نقد و اخبار سینمای ایران مراجعه كنند.
منبع :آینده نیوز
http://ayandenews.com/news/22413/